Ten, kdo nezná azbuku, nejspíše nápis vnímá jako podivné slovo "ractpohom". Zorientovat se pomůže nápis na výloze: Delikatesy. Vedení města už nad takovými případy došla trpělivost. Chce vydat vyhlášku, která by jasně řekla, že české nápisy na obchodech být musí. A že musí mít přednost před těmi cizojazyčnými.
"Požádal jsem právníky na magistrátu, aby mi zjistili, jestli lze obecně závaznou vyhláškou upřednostnit češtinu," řekl MF DNES primátor Karlových Varů Werner Hauptmann. Obrátí se i na právníky mimo magistrát.
Právníci si zatím nejsou jisti, zda by takovou městskou vyhlášku nezrušilo ministerstvo vnitra. Hledají proto zákony, o které by ji mohli opřít. "Chci, aby zkusili vše ještě jednou projít a pokusili se najít nějakou cestičku," říká primátor Hauptmann.
Vyhlášku chce mít primátor co nejdříve. Upřednostnění českých názvů před cizími karlovarští zapracovali i do novely lázeňského statutu, který předložili ke schválení české vládě. "Schválený statut ale dostaneme třeba až za rok," uvedl Hauptmann.
Ruští podnikatelé mění tvář VarůStaví luxusní byty, sruby i celé vesnice |
Z výlučně ruských nápisů na vývěsních štítech a výlohách nejsou někdy moudří ani karlovarští "domorodci". Například informace o slevě na výloze obchodního centra Zlatá koruna je jen v azbuce. Přes nedalekou výlohu obchůdku s oděvy a kabelkami se zase táhne reklama, že ekonomickou krizi porazíme nízkými cenami. Kdo z kolemjdoucích nevládne azbukou, také nemá šanci zjistit, o co jde.
Šéf západočeské Obchodní inspekce Milan Javorský říká, že jeho úřad v podobných případech nemůže majitelům provozoven nic nařídit. Když už by podle něj chtěla městská vyhláška něco upravit, tak by musela znít ve smyslu, že český nápis musí být první. Není si však jistý, jestli to je možné. Vnímá to jako zásah do podnikání.