Dopravní firma Radima Jančury už přišla i s konkrétním návrhem. "Je to už nabídka s kompletní kalkulací cen, jsme zhruba o čtyřicet procent levnější, než činí dosavadní náklady," přibližuje obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. "Nabídku jsme dostali a začínáme ji studovat," potvrdila mluvčí kraje Jana Pavlíková.
Vlaky by na Karlovarsku vypravoval RegioJet, Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) by se staraly o provoz a údržbu tratí. "Máme s tím třináctiletou zkušenost, takže naše ceny jsou reálné," říká Jan Šatava, šéf JHMD. Nabídka se týká tratí z Karlových Varů do Merklína, z Lokte do Nového Sedla a z Chebu do Lubů.
Podle Schmidta by bylo ideální, kdyby sdružení firem jezdilo za podmínek daných desetiletou smlouvou Českých drah s krajem. "Vzali bychom si tratě, o které by jinak stejně dráhy přišly kvůli vysokým nákladům na provoz," vysvětlil Schmidt.
Rušení tratí je chaotické, míní Šatava
Tratě v ohroženíDívčice – Netolice (J. Čechy)Hrušovany – Hevlín (J. Morava)Čejč – Uhřice u Kyjova (JM)Vranovice – Pohořelice (JM)Protivec – Bochov (KV) |
Právě posledně jmenovaná trať je už na odpis, stát zahájil správní řízení o jejím zrušení. Podle Šatavy je to důkaz nepořádku v rušení tratí. "Správa železniční dopravní cesty v návrhu naprosto nepravdivě tvrdí, že tam dva roky nejezdí žádné osobní vlaky, přitom tam jezdíme celé léto," upozornil Šatava.
"Celé to na mě působí velmi chaoticky. Jako kdyby někdo přesvědčil ministra, že lokálky jsou příčinou všeho zlého," míní Šatava. Za nesystémové považuje rušení prvních tratí také Martin Kvizda z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, který se zabývá ekonomií železniční dopravy. "Je nezbytné, aby o osudu jednotlivých tratí nebylo rozhodováno ad hoc na základě ekonomické kalkulace, ale na základě dlouhodobé koncepce," navrhuje Kvizda.
Stát si rušení vyzkouší a uvidí, prohlásil Bárta
Podle ministra Víta Bárty je prvních sedm tratí, u kterých začalo rušení, jakýmsi balíčkem, na kterém si chce stát tento proces vyzkoušet. Stát slíbil, že pokud o tratě navrhované ke zrušení projeví někdo zájem, převede je na něj. Dosud ovšem ministerstvo dopravy oficiálně zájemce ani nevyzvalo, aby se hlásili.
Železničáři navíc varují před tím, že samotné rušení se může prodražit. Například podle Sdružení železničních společností stát nakonec vůbec neušetří, protože bude muset na tratích zlikvidovat železniční svršek, což bude stát podstatně více. Sdružení odhaduje náklady až na 700 milionů korun. Navzdory rušení jedna lokálka navíc nově vzniká: fanoušci dokončili opravu zrušené železnice z Velkého Března do Zubrnic a od Drážního úřadu již úsek získal status tratě.