Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

OBRAZEM: Jak se měnila 140 let stará trať Plzeň-Cheb v moderní koridor

  19:16
Téměř přesně 140 let poté, co byla dokončena za dob císaře Františka Josefa I. výstavba tratě z Plzně do Chebu, se toto železniční spojení dočkalo významné modernizace. V těchto dnech skončila pět let trvající přestavba na tranzitní koridor.
Stavba druhé koleje a menší přeložka trati u Rájova.

Stavba druhé koleje a menší přeložka trati u Rájova. | foto: Miroslav Klas

Na základě mezistátních dohod byla trať Plzeň-Cheb zařazená v 90. letech do tzv. III. tranzitního koridoru, který vede ze Slovenska přes Moravu a Prahu do Chebu a pak dále do Německa.

Zastávka Sulislav v dubnu 2008...

A o čtyři měsíce později.

Záměrem projektu bylo trať modernizovat, generálně opravit všechny mosty, tunely, zářezy, položit novou bezstykovou kolej, vyměnit trolejové vedení a trať vybavit novým zabezpečovacím zařízením.

Přestupování z vlaku do náhradních autobusů. Cestující na chebské trati si ho užili dost.

Zároveň se rozhodlo o stavbě druhé koleje z Kozolup do Pňovan a menších přeložkách tratě tak, aby vlaky nemusely před některými oblouky zbytečně snižovat rychlost.

Stavební práce na trati rozdělené na etapy byly zahájeny v dubnu 2006 v okolí Plzně. Poslední a zároveň neobtížnější úsek z Pavlovic do Svojšína, přišel na řadu až od roku 2010.

Přestavba trati byla mimořádně náročná, protože její značná část vede obtížně přístupnými místy. Stavební práce na jednokolejných úsecích si vynutily mnohaměsíční výluky trati, náhradní dopravu za osobní vlaky zajišťovalo denně až 40 autobusů. Nebylo to vůbec jednoduché, kvalitní silnice při trati nevede.

Nasouvání nové kostrukce mostu přes Úhlavku z Stříbra za pomoci konzolového kolejového jeřábu
Přípravné práce před přesunem nové mostní konstrukce kolejovým jeřábem GEK 80 ve stanici Stříbro.

Nasouvání nové konstrukce na jeden z mostů u Stříbra

Výlukové autobusy se tak musely míjet na úzkých prašných cestách s naloženými tatrami a nejednou to odnesla zpětná zrcátka či utržená krajnice silnice. V létě roku 2008 byla na dobu tří měsíců zcela odříznuta od zbytku železnice lokálka Pňovany-Bezdružice. Aby byl provoz zachován, byl do Bezdružic pro jistotu zapůjčen záložní motorový vůz.

Nový silniční podjezd u Nového Dvora nahradil původní nevyhovující přejezd.

Na konci pětiletého úsilí stavbařů je kompletně modernizovaná trať, kde se běžné vlaky mohou prohánět rychlostí až 120 km/h, oproti předchozím 90 km/h. Vlakům s naklápěcí skříní jako je Pendolino, bude v některých úsecích dovolena rychlost až 150 km/h.

Těžkým nákladním automobilům Tatra 815 dávali stavbaři železnice evidentně přednost před ostatními vozy. Jak říkávali, u Tatry máme jistotu, že ta se vyhrabe z čehokoliv. Někdy korba Tatry posloužila také pro převoz dělníků mezi staveništi

Dráhy však s nasazením těchto rychlovlaků na zmíněnou trať zatím nepočítají. V sobotu 14. května se tam uskuteční pouze propagační jízda Pendolina (více čtěte zde). Dráhy se rozhodly, že pro trať z Chebu do Prahy nakoupí z druhé ruky starší vagony z Rakouska.

Cestující i tak čeká lepší pohodlí, vyšší rychlost a pohodlnější jízda po nových kolejnicích. Jen výhledu do krásné krajiny a městečka českého západu si užijí méně. Množství obludných protihlukových zdí podél trati je ve srovnání s ostatní Evropou mimořádné a často v místech, kde je jejich přínos s ohledem na vysokou cenu krajně diskutabilní.

Mnohaleté přání mnohých Plzeňanů se splnilo. Na nové zastávce Plzeň - Zadní Skvrňany zastavuje osobní vlak.
Lehká konstrukce klenutého mostku mezi Sulislaví a Pňovany.
Přestavěný most u Damnova těsně před dokončením
Stavební práce ve stanici Stříbro, srpen 2009

Minulost trati Plzeň - Cheb

Po necelém roce a půl výstavby byla v září 1871 z podstatné části dokončena a v lednu 1872 oficiálně otevřena. Na 106 km dlouhé trati s technicky nejnáročnějším úsekem Stříbro – Planá s osmi velkými viadukty, třemi tunely a mnoha hlubokými zářezy tehdy pracovalo 15 151 dělníků, 2 713 řemeslníků, 880 koní, 2 527 vozidel.

V roce 1958 byla zahájena stavba druhé traťové koleje v úsecích Plzeň – Pňovany a Cheb – Lázně Kynžvart. Protože však budování druhé koleje bylo velmi nákladné, v roce 1962 se do popředí dostala tehdy revoluční myšlenka na zavedení dálkového dispečerského řízení celé trati. To mělo za podstatně nižších nákladů výrazně zvýšit výkonnost trati.

Elektrické lokomotivy mohly projet celou trať poprvé od 9. června 1968.

V 70. a 80. letech 20. století byla trať extrémně zatížena silnou nákladní dopravou, zejména uhelnými vlaky. Chebská trať v té době patřila k nejvíce vytíženým jednokolejným tratím v Evropě.

Po roce 1989 nákladní provoz poklesl, ale trať významu nepozbyla. Stala se z ní důležitá mezinárodní spojka do západní Evropy. Legendární Západní expres z Prahy do Paříže, byl v 90. letech nahrazen vlaky kategorie EC do Německa.

Autor:
  • Nejčtenější

Děsivý nález v řece Radbuze. Plzeňští policisté z ní vylovili lidskou hlavu

3. května 2024  22:29,  aktualizováno  22:55

Policisté v pátek večer uzavřeli část Anglického nábřeží v centru Plzně, kde se nalezla lidská...

Štíhlá jako laň, silná jako býk. Místo olympiády Matoušková kraluje horalkám

1. května 2024  17:30

Se svojí štíhlou postavou se mezi lamželezy vymyká. A přece je laň Veronika Matoušková nejsilnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Koloběžkáře soudí, že zardousil motorkáře. Byl plný nenávisti, hájí se

30. dubna 2024  10:53

Na lavici obžalovaných dnes usedl Jan Navrátil, kterého státní zástupkyně viní z toho, že zardousil...

Patřila zavražděnému bezdomovci? Nález lidské hlavy v řece budí otázky

4. května 2024  15:34

Premium Mladá slovenská turistka se v pátek procházela v centru Plzně podél řeky Radbuzy, když si u břehu v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Med z Prahy trumfne ten z vesnice, kde jsou jen krátké trávníky, říká včelař

28. dubna 2024

Premium O včele člen Asociace profesionálních včelařů Stanislav Volf říká, že kdyby byla obratlovec, řešili...

Patřila zavražděnému bezdomovci? Nález lidské hlavy v řece budí otázky

4. května 2024  15:34

Premium Mladá slovenská turistka se v pátek procházela v centru Plzně podél řeky Radbuzy, když si u břehu v...

U Dobřan zachytila fotopast vlka. Držte psy na vodítku, varují myslivci

4. května 2024  12:26

Vlci se z oblasti pohraničních hor posouvají výrazněji do vnitrozemí. Myslivecký spolek Dobřany ve...

Šance získat byt sami mají Romové mizivé, upozornil koordinátor projektu

4. května 2024  9:11

Přes třicet nájemních smluv na bydlení pomohla za pět roků uzavřít plzeňská sociální realitní...

Liga mistrů? To už bych doma dostal červenou, říká plzeňský trenér Koubek

4. května 2024  7:35

S týmem ho ještě čeká prvoligová nadstavba o titul a především finále domácího poháru doma proti...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...