Dárky pro děti tvoří většinou 30 až 70 procent celkových nákladů na dárky. Rodiče často kupují lego, které vede v žebříčku nejprodávanějších hraček už dlouhá léta a ani letošek není výjimkou.
„Nejvíce se prodává Lego Elsin Ledový palác a Lego Emmin dům. Za nimi je společenská hra Pravda nebo lež, pak na dvou příčkách zase lego a na šestém místě je hra Magický Jinn,“ vyjmenovává hity dětských dárků majitel hračkářství Pompo Vladimír Šůla s tím, že prodejní čísla před vánočními svátky kopírují reklamy v televizi.
Vánoční dárky levněji přes VratnéPeníze.czSbírejte peníze za vánoční dárky ve více než 270 obchodech. E-shop navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz a získejte zpět až 15 % z každého nákupu. Ušetřit můžete např. na Mall.cz, Tchibo, Parfums.cz, Pilulka.cz nebo ProDeti.cz. |
Zájem je sice stále hlavně o zahraniční hračky, čím dál víc lidí se však začíná orientovat také na ne úplně levné dětské produkty z Česka, které tvoří 15 procent trhu.
„Český zákazník je poměrně konzervativní. Rodiče rádi dětem kupují to, s čím si sami hráli. Potvrzuje to neutuchající zájem o evergreeny typu Dostihy a sázky, Člověče, nezlob se! nebo vloni obnovenou plastovou retro Tatru 148,“ vysvětluje ředitel Dino Toys Jan Šlemín.
Zatímco děti v předškolním věku si podle rodičů v drtivé většině přejí hračky, děti od šesti do deseti let vedle hraček, stavebnic a stolních her chtějí také mobilní telefony, tablety, čtečky, počítače a notebooky.
Podle Sdružení pro hračku a hru by výrobci mohli mít letos díky hojným předvánočním nákupům nejvyšší tržby od dob ekonomické krize v roce 2008.
Jejich nárůst potvrzuje i Šůla. „Tržby dělají v podstatě to, co trh. Meziročně nám vzrostly o zhruba osm procent.“
Žně budou mít i e-shopy
O rekordním nákupu na Vánoce přes internet se mluvilo poprvé v roce 2005. Alespoň jeden nákup před deseti lety vyzkoušelo 33 procent uživatelů internetu. Hitem Vánoc tehdy byla tradičně elektronika, kosmetika a nově také knihy.
Nyní řeší nakupování na Vánoce z pohodlí domova o polovinu víc lidí. Podle průzkumu GE Money Bank koupí letos alespoň jeden dárek online 64 procent Čechů.
Nákupní žně čekají zejména e-shopy. „Letošní Vánoce pro nás budou rekordní. Vloni tržby činily 410 milionů korun, letos očekáváme až 542 milionů, což je nárůst 33 procent,“ říká majitel internetového prodejce parfémů Vivantis.cz. Zájem je v online nakupování hlavně o malé domácí spotřebiče, ale i například o smart elektroniku - například chytré hodinky nebo meteostanice.
Před deseti lety vedl Harry Potter a Medvídek Pú
V 90. letech se po revoluci v obchodech objevilo dosud nedostatkové zboží a na dračku šlo téměř všechno. Kromě lega, panenky Barbie od Mattela nebo My Little Pony od Hasbra, se dost kupovalo puzzle, které bylo tenkrát novinkou.
V roce 2005 obsazuje přední příčky znovu značky Lego a Mattel a výrobky společnosti Hasbro. Dost se prodávaly taky nejrůznější hračky nebo oblečení s motivy Medvídka Pú.
Nákupní horečku vyvolal taky šestý díl Harryho Pottera, Šifra mistra Leonarda a předpokládaný ohlas vzbudila také zpověď Radovana Krejčíře, který záhadně uprchl na Seychely.
Zatímco před deseti lety se z elektroniky prodávaly hlavně mobily a digitálních fotoaparátů, před dvaceti lety frčely video a audiokazety nebo kompaktní disky.
V roce 1995 jezdili také Češi ještě nakupovat dárky do Polska. Jen za jednu předvánoční sobotu tenkrát přešlo přes hranici v Českém Těšíně sto tisíc lidí, kteří mířili do areálů burz v polském Cieszyně. Nakupovali hlavně textil, obuv nebo žehlicí prkna. Velkým hitem byly i levné umělohmotné vánoční stromky.