Obyvatele Hájů trápí hluk z jihovýchodního obchvatu. Tvrdí, že poté, co se nová silnice dostala do navigací a doprava narostla, obtěžuje je hluk projíždějících automobilů nad únosnou mez.
Nejprve vystoupili na jednání zastupitelů. Silnice však patří kraji. Proto se vydali požádat o pomoc i krajské zastupitele. U nich uspěli. Zástupci kraje a správci krajských silnic se vypravili přímo na místo, aby se s Chebskými dohodli.
„Postavili jsme novou silnici, která má za úkol odvést dopravu z centra města Chebu. A přestože trasa takzvaně splňuje normu, je jasné, že vyšší hlučnost má na kvalitu života v této lokalitě nemalý vliv. Proto jsme nechali krajskou správu a údržbu silnice vypracovat několik návrhů, jak hlučnost snížit. S návrhy vyjela dopravní komise kraje do Chebu, kde jsme se sešli se zástupci obyvatel,“ přiblížil dosavadní postup zástupce hejtmana Jakub Pánik.
Jsou tři varianty, jak pomoci snížit odhlučnění
Z jednání vyplynuly tři varianty odhlučnění, které jsou vyhovující pro kraj i pro obyvatele Hájů. Jsou to dobudování protihlukové stěny, výsadba neopadavých dřevin a snížení rychlosti pro nákladní automobily.
„Jsme rádi, že kraj chce náš problém řešit. Máme teď v ruce už konkrétní materiál na dodatečná protihluková opatření,“ uvedl zástupce nespokojených obyvatel Petr Valeba.
Jak řekl, uvažuje se například o stavbě 130 metrů dlouhé a 2,5 metru vysoké zdi. Ta by měla navázat na protihlukovou konstrukci, která už byla vybudována na mostě v průběhu vlastní stavby obchvatu.
Dalším opatřením je snížení rychlosti pro vozidla nad 3,5 tuny. Kamiony by tak v úseku, odkud se hluk do okolí šíří nejvíc, musely jet jako v obci. Rychlost by tu byla snížená až na 50 kilometrů v hodině. Posledním krokem je výsadba neopadavé zeleně. Pás dřevin by měl zachytit hluk z okružní křižovatky.
„Rada kraje teď pověří správu a údržbu silnic, aby s použitím vybraných variant vypracovala protihlukovou studii. Až projektant určí, o kolik se hlučnost sníží, uvidíme, co bude dál. Pokud se hlučnost sníží o více než 20 procent, stojí za to studii dopracovat k projektu. Pokud to bude méně, budeme muset hledat jiné cesty, jak šíření hluku směrem k zástavbě zabránit,“ dodal Pánik.
Lidé z Hájů se těší, že pokud vše půjde hladce, mohli by o odhlučnění obchvatu rozhodnout krajští zastupitelé v září. „Pak už je to v režii stavebních firem, ale dá se předpokládat, že příští rok bychom tady v Hájích už mohli mít klid,“ doplnil Veleba.