Podle generálního ředitele Astosu Michaela Ondraschka je to poprvé, kdy si Toyota podobně velké zařízení nechala vyrobit někde jinde než v Japonsku. Ilustrační snímek

Podle generálního ředitele Astosu Michaela Ondraschka je to poprvé, kdy si Toyota podobně velké zařízení nechala vyrobit někde jinde než v Japonsku. Ilustrační snímek | foto: Toyota

Zakázka snů. Ašská strojírenská firma vyrábí dopravníky pro Toyotu

  • 9
Věhlasné strojírenské společnosti z celé Evropy porazila ašská firma Astos, která získala zakázku pro japonskou automobilku Toyota. A ne ledajakou. Na západě Čech vyrábí více než stotunovou soustavu dopravníků, která bude odvážet odpad v ruské továrně japonského koncernu.

O tom, že si japonští inženýři dokážou kvalitu dobře pohlídat, se přesvědčili v Aši, když se na výrobu přijelo podívat hned dvanáct zástupců Toyoty.

Podle generálního ředitele Astosu Michaela Ondraschka je to poprvé, kdy si Toyota podobně velké zařízení nechala vyrobit někde jinde než v Japonsku.

"To, že jsme vyhráli celoevropské výběrové řízení, je pro nás obrovský úspěch," neskrýval Michael Ondraschek. "Je to zatím náš nejen největší, ale i nejprestižnější projekt," pokračoval ředitel.

Celá linka se skládá ze tří dopravníků, servisních schodišť, přičemž to u vynášecího dopravníku je vysoké dvanáct metrů, a také ze speciální překlápěcí výsypky. Jedná se o plně automatizovanou linku komunikující s lisem.

"Celá linka je dimenzovaná na 4,5 až šest tun plechového odpadu z lisu a její vlastní váha je téměř 110 tun," upřesnil Ondraschek.

Také Astos se potýká s nedostatkem strojařů

Společnost Astos Machinery vyrábí dopravníky třísek pro obráběcí stroje, filtrace a zdvihací zřízení, produkci vyváží do celého světa. Firma, která zaměstnává asi 150 lidí, loni získala ocenění Firma roku 2012 v Karlovarském kraji.

Podobně jako většina strojírenských závodů se i Astos potýká s dlouhodobým nedostatkem kvalifikovaných odborníků.

Nedávno Ondraschek vyvolal jednání zaměstnavatelů z Ašska a okolí s vedením kraje a podpořil založení Kroužku mladých techniků.

Při náborech se zaměřuje už na žáky základních škol a také začal objíždět největší zaměstnavatele v regionu, se kterými se snaží najít řešení.

"Smutné je, že nikdo neřeší, jaké by v kraji měly být školy a obory a jak je bude podporovat. Ředitelé škol tvrdí, že jejich jediným úkolem je chovat se tržně. Výsledek je, že se otevírají líbivé nesmyslné obory a jejich absolventi jsou na pracovním trhu prakticky nepoužitelní," upozorňuje Ondraschek.

Strojaři se přitom na trhu práce po vyučení nebo po střední škole bez problémů uplatní.

"Mají šanci na výdělky, které jsou o desítky procent vyšší, než je průměr v regionu. A také dlouhodobou perspektivu," připomněl před časem Michael Ondraschek.