Příprava trati na závod Světového poháru boulařů v Mariánských lázních.

Příprava trati na závod Světového poháru boulařů v Mariánských lázních. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Boule jsou hotové. Mariánské Lázně přivítají špičku akrobatických lyžařů

  • 0
Poslední úpravy 180 metrů dlouhé dráhy pro paralelní jízdu v boulích ve středu řídil asistent trenéra reprezentace Marek Polan, který se podělil o své zkušenosti i zajímavosti ze zákulisí závodů.

Jaká je minimální délka trati?
Minimum je právě 180 metrů. Je to tak akorát, v rámci regulí je trať v pořádku. Jsou připraveny čtyři tratě, každá je rozdělená na dvě poloviny. A závodník si může vybrat tu, která mu více vyhovuje.

Světový pohár v jízdě v boulích

Čtvrtek a pátek
Volné tréninky

Sobota
9.45 - 10.30 Kvalifikační tréninky
10.45 - 11.15 Kvalifikace žen
11.30 - 12.15 Kvalifikace mužů
12.45 - 13.15 Trénink finalistů
13.30 - 15.00 Finále muži a ženy
16.00 Vyhlášení vítězů

Do finálových jízd postupuje v mužské i ženské kategorii 16 závodníků, kteří se utkají v paralelním sjezdu KO systémem. Nejlepší čtyři budou mezi sebou postupně bojovat o první až čtvrté místo. Kdo si pospíší, může zaparkovat zdarma v Dusíkově ulici, kde je k dispozici zdarma asi stovka parkovacích míst. Vstup na závody Světového poháru je zdarma.

Jaký je vlastně systém závodů v boulích?
Kvalifikace se jezdí jednotlivě podle startovní listiny. Lyžaři s lichými startovními čísly jezdí v červené, se sudými pak v modré trati. Prvních 16 mužů i žen postupuje do finále, kde se rozdělí do párů podle pořadí z kvalifikace. První s posledním, druhý s předposledním a tak dále. Vždy ten lepší z dvojice postupuje do dalších kol.

Můžete vysvětlit, jak se jízda v boulích hodnotí?
Měří se čas, čtyři rozhodčí hodnotí techniku, další dva skoky, jeden sleduje časy. Maximální počet bodů je 25, za čas mohou závodníci dostat nejvíce pět bodů. Závodník nesmí přejet linii mezi polovinami tratí.

Zkoušel jste si trať sjet?
Bohužel nemůžu, jsem po operaci zad, vloni na podzim jsem měl úraz. Zatím mám lyže od lékařů zakázané.

Je stavba trati pro boule náročná?Jaká je vaše role?
Koordinuji práce, snažím se dávat správně pokyny těm, co tady pracují. Stavět se trať začala v pondělí, do večera by měla být hotová.

Kdo z českých závodníků bude soutěžit?
Jsem rád, že tu budeme mít všechny, kteří mohou soutěžit. Pojede Nikola Sudová, Kristýna Hnyková, Barbora Krsková a Tereza Vaculíková. Bohužel kvůli zranění nemůže startovat Šárka Sudová. V mužské kategorii se na start postaví Lukáš Vaculík, Václav Novák, Vojtěch Bínek a Jonáš Haltmar.

Jak jste se dostal k trénování?
Původně jsem ze Slovenska, které jsem pět let reprezentoval. Teď už tři roky pomáhám jako asistent trenéra Radka Herota. Na Slovensku se akrobatické lyžování rozpadlo, a tak jsem se začal rozhlížet v Čechách. A tady to funguje skvěle.

Marek Polan

Trať pro boule se asi nedá ušít někomu na míru, jako je to například ve slalomu...
To se opravdu nedá. Snažíme se, aby trať byla univerzální. Pro všechny. Někomu to sedne, někomu ne. S tím se ale musí vyrovnat.

Jak se liší vybavení pro jízdu v boulích od jiných lyžařských disciplín?
Lyže jsou užší a tvrdší, většinou se vyrábí z vrstveného dřeva potaženého
laminátem. Vázání jsou tužší, aby se při jízdě v boulích nerozepnula. Hůlky jsou kratší, maximálně po pás. Povinná je helma, většina závodníků používá páteřové
pásy. Důležité jsou široké kalhoty. To aby nebyly vidět chybičky v technice. Třeba když se někomu trošičku rozjedou kolena.