Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dan Materna, MF DNES

Revizoři si posvítí na černé pasažéry v karlovarských autobusech

  • 10
Jen za minulý rok chytili revizoři v karlovarské hromadné dopravě 2500 černých pasažérů. Cestování bez lístku bude ale od září daleko těžší. Dopraví podnik nasadí na linky více revizorů.

Po prázdninách totiž skončí firma, která karlovarskému dopravnímu podniku kontroly zajišťovala. Jejich funkci začnou nově vykonávat kmenoví zaměstnanci společnosti.

„Lidé z oddělení přepravní kontroly budou mít i funkci preventistů v dopravě, to znamená, že na jedné straně budou poskytovat podporu a pomoc cestujícím a na straně druhé budou dohlížet na to, že pasažéři v MHD budou mít platné jízdní doklady. Chceme tak potlačit výskyt černých pasažérů,“ vysvětlil Lukáš Siřínek, místopředseda představenstva pověřený řízením společnosti.

Celkové náklady by měly být na stejné úrovni, jako při využívání služeb externistů. Velkým rozdílem ale bude počet a frekvence kontrol.

„Výkon služby bude denně v rozsahu osmi hodin pracovní doby, oproti nárazovým akcím externí společnosti, které lidé znali doteď. Měli bychom tímto krokem zvýšit příjem z prodeje jízdného a mělo by se nám dařit lépe vymáhat úhrady od černých pasažérů,“ slibuje si od nového opatření Siřínek.

V první fázi bude dokonce dopravní podnik nabírat čtyři nové zaměstnance. „Jezdím autobusem často, ale kontrolu jsem za poslední rok zažila jen jednu. Já za jízdné poctivě platím, takže s tím nemám problém, naopak,“ popsala svou zkušenost s revizory Vlasta Králová z Karlových Varů.

Počet černých pasažérů se podle Siřínka příliš nemění, průměrně je jich každý rok okolo 2500, přičemž pokuty uhrazené do 90 dnů od jejich chycení tvoří přibližně 25 procent. „V řadě případů se jedná o stále stejné, nepřizpůsobivé cestující, kteří nerespektují základní pravidla tarifu a smluvních přepravních podmínek dopravce,“ vysvětluje místopředseda představenstva.

Neuhrazené pohledávky podnik každoročně odprodává na základě výběrového řízení externím firmám k dalšímu vymáhání. Pokuta za jízdu bez platné jízdenky je 1 500 korun. Pokud ji cestující zaplatí na místě nebo do týdne v přepravní kanceláři, snižuje se na 750 korun.

Revizoři, ale častěji řidiči městských autobusů, jsou stále vyhledávanějším cílem agresivních cestujících. „Fyzické napadení revizora je nám známo jedno, u řidičů to bylo dvakrát během posledního půl roku. Verbální napadání nejhrubšího kalibru je ovšem na denním pořádku,“ řekl Siřínek.

„Agresivita stoupá velmi výrazně v celé společnosti,“ potvrdil nelichotivý trend velitel karlovarských strážníků Marcel Vlasák. I proto nyní společně s dopravním podnikem osazují první vlnu autobusů kamerovým systémem.