Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestující se po letech vrátí na trať, kudy projel Vlak svobody

  8:18aktualizováno  8:18
První cestující by se mohli vlakem mezi Aší a německým Selbem svézt už v prosinci příštího roku. Už se začalo jednat o podobě jízdních řádů. Bavorsko chystá stamilionové investice do nevyužívané železniční trati, kudy projel v září 1951 Vlak svobody.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"Už jsme začali jednat o jízdních řádech, které by vyhovovaly jak české, tak bavorské straně," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil. 

Němci navrhují, aby vlaky přes hranici jezdily v hodinovém taktu. "To by asi u nás neprošlo, na naší straně budou vlaky jezdit spíše ve dvouhodinovém taktu," naznačil Navrátil.

Německá strana předpokládá, že obnova trati bude stát asi čtvrt miliardy korun. Výrazně levnější by mělo být zprovoznění trati mezí Aší a státní hranicí. Stát by mělo asi dvacet milionů korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995.

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak se říká vlaku z Prahy do Aše, který 11. 9. 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. (celý příběh čtěte zde)

Obnovení železniční trati má ale i odpůrce. "Podle odhadu, který si nechalo zpracovat bavorské ministerstvo dopravy, by každý den muselo využít trať nejméně 1 068 cestujících. To si nedovedu představit. V každém vlaku by muselo sedět minimálně 35 lidí. Každý den, v každém ročním období," uvedl Thomas Schirmer ze Selbu.

"Mezi Aší a Selbem jezdí autobusová linka, a pokud vím, tak jsou autobusy většinou prázdné," srovnával Schirmer.

V plánu je i elektrifikace trati mezi Chebem a Marktredwitzem

Na obnovení nevyužívané železniční trati z Aše do Chebu už se ale shodli zástupci českého a německého ministerstva dopravy, kteří podepsali v Hofu memorandum. To se ale netýká jen trati mezi Aší a Selbem.

"Z něho je zřejmé, že dojde na elektrifikaci tratě Norimberk – Marktredwitz – Hof – Cheb. Jedním z cílů je zajistit nabídku pravidelného a rychlého železničního spojení, která umožní přepravu mezi Norimberkem, Prahou a Karlovými Vary, a to přes Cheb," poznamenal starosta Chebu Pavel Vanoušek.

"Dojde tak k propojení metropolitního regionu Norimberk s lázeňskou oblastí v Karlovarském kraji. To přinese vedle lepšího komfortu pro cestující i nový impuls pro rozvoj lázeňství v regionu," dodal Vanoušek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Prodavač bral z kasy peníze. Sliby, že desítky tisíc vrátí, nedodržel

Prodavač v jedné ze sokolovských prodejen s občerstvením bral z kasy peníze, a když se na to přišlo, šéfce sliboval, že vše vrátí. Jenže slib nedodržel a...  celý článek

Celníci našli ve Svatém Kříži padělky známých značek za 1,5 milionu korun.
Trhovci opět prodávali kabelky i peněženky jako Korse nebo Pradu

Celníci zabavili při kontrole v jednom ze stánků na tržnici Asia Dragon Bazar ve Svatém Kříži na Chebsku, nedaleko hranic s Německem, desítky padělků luxusních...  celý článek

Ilustrační snímek
Firmy řeší krizi pracovní silou z východu, čekají na ni ale až půl roku

Podat žádost a obrnit se trpělivostí. Nic jiného nezbývá firmám, které chtějí využít možnosti posílit svůj tým ukrajinskými dělníky. O projekt nazvaný Režim...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.