Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Málo cestujících a velké dotace. Městská doprava v Chebu se musí změnit

  • 4
Chebské radnici se nelíbí stále rostoucí dotace do městské hromadné dopravy, ani klesající počty cestujících. Chystá proto výběrové řízení a chce si najít nového provozovatele.

Dvanáct milionů korun. Taková částka ročně odteče z městského rozpočtu ve formě dotace na městskou hromadnou dopravu. Přitom ještě před pěti lety to bylo o třetinu méně

„To je hodně velký nárůst,“ řekl starosta Petr Navrátil, který připustil, že problémem je i úbytek cestujících.

„Je to dlouhodobý trend, který se samozřejmě netýká jenom Chebu. Stále více se jezdí autem, protože je to pohodlnější. Navíc v Chebu je do centra z okrajů města poměrně blízko, protože město se od středu rozrůstalo v kruzích,“ ukázal starosta dispozice Chebu na letecké mapě.

 „Všude se dá pohodlně dojít pěšky. Ale chtělo by to ten propad alespoň zastavit.“

Jak na to, ale radnice neví. Nepomohlo, že v době letních prázdnin zajíždějí linky MHD několikrát denně na chatovou osadu Dřenice, kde je městská plovárna. Ani fakt, že důchodci nad 65 let, kteří si koupí roční čipovou kartu za 175 korun, mohou jezdit linkami městské dopravy zdarma a od loňského října se navíc za stejných podmínek dostanou i do Františkových Lázní.

Lidé raději zvolí vlastní pohodlí

Oslovení obyvatelé se shodují, že důvodem, proč MHD už tolik nefrčí, je pohodlí. Raději než autobus využívají vlastní automobil. „Nemusím sledovat odjezdy a příjezdy, ani nosit nákupy v ruce. Ráno získám pár minut k dobru. A když je hezké počasí a mám náladu, chodím pěšky,“ svěřila se Míla Dvořáková, která v centru pracuje jako prodavačka.

„Možná by pomohla modernizace vozového parku,“ zapřemýšlel Navrátil, který kvůli křeslu starosty opustil místo náměstka hejtmana. V jeho kompetenci byla právě doprava. „Nebo by čerstvý vítr do plachet hromadné dopravy mohl vehnanový provozovatel,“ doplnil.

Město proto začalo s přípravou výběrového řízení. Nechce však nic podcenit ani uspěchat. Příprava výběru firmy, které svěří dopravu v chebských ulicích, proto nebude jednoduchá.

„V průběhu letošního roku vše důkladně připravíme. Vlastní výběrové řízení se uskuteční v roce následujícím,“ plánuje starosta s tím, že k samotným službám stávajícího provozovatele nemá město zásadní výhrady a připomínky.

Dalším důvodem, proč město začalo s výběrem už nyní, je skutečnost, že podle nařízení Evropské komise musí všechny stávající smlouvy skončit nejpozději v roce 2018.

„Dá se tedy předpokládat, že v roce 2018 bude velké množství výběrových řízení na zajištění dopravy. Chceme to stihnout dříve. Možná se nám díky tomu podaří vysoutěžit lepší podmínky,“ doufá starosta.

V Chebu zajišťuje provoz na linkách městské hromadné dopravy podle smlouvy z roku 2006 společnost Autobusy Karlovy Vary. Základní jízdné je 12 korun. Děti a studenti do 26 let za jízdu zaplatí polovinu.

Výhody nabízí čipová karta, kterou je možné získat na měsíc či na čtvrt roku. Nejvýhodnější je ale karta pro důchodce nad 65 let, kteří po zaplacení poplatku 175 korun jezdí celý rok v městských autobusech zdarma.