Ukázka leteckého souboje britské SE-5 a německého trojplošníku Fokker Dr 1 na chebském letišti.

Ukázka leteckého souboje britské SE-5 a německého trojplošníku Fokker Dr 1 na chebském letišti. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Chebské letiště je nesmazatelně zapsáno v historii

  • 2
Chebské letiště se může chlubit hned několika prvenstvími. Je nejstarší v České republice a mělo první radiostanici. U zrodu chebských leteckých dnů stál historik Luděk Matějíček.

Původní chebské letiště vzniklo v dobách Rakouska-Uherska. "Přesně v roce 1917. A v době vzniku Československé republiky, bylo chebské letiště první a jediné na jejím území," řekl Luděk Matějíček.

"Na letiště se 11. listopadu 1918 vydala výprava z Prahy, aby dopravila aeroplány do hlavního města," pokračoval historik. Týž den se do naší historie zapsal první vzlet a zároveň první letecká nehoda.

Zákazu startu kvůli špatnému počasí nedbal setník Antoš, který chtěl udělat okruh nad Chebem. "Zřítil se na nádraží. Zabil se, jeho spolupasažér měl otřes mozku," popsal první nehodu Matějíček.

Na letecký den do Chebu pravidelně přilétá z Hradce Králové trojplošník Fokker Dr 1 Rudý baron pilotovaný Václavem Jirsákem (vlevo).
Britská SE-5 Delfín při lo%nském leteckém dnu na letišti v Chebu.
Ukázka bombového útoku z první světové války.
Ukázka hašení vrtulníkem Bell 412 Božena při loňském leteckém dnu v Chebu.

Ani následující přesun letounů do Prahy nebyl bez problémů. Z Chebu odstartovalo deset letadel, ale pouze jediné zvládlo cestu do Prahy bez mezipřistání.

"Ostatní piloti divnou shodou okolností přistáli poblíž svého bydliště. Určitě to nebyl úmysl. Náhodou přistáli doma, vyspali se tam a druhý den doletěli do Prahy," zažertoval Matějíček.

Luděk Matějíček

Amatérský pilot, historik letectví, místopředseda Ultralight Club Cheb. V roce 2006 vydal knihu Chebská křídla, v níž zúročil více než deset let pátrání nejen v českých, ale i německých a americký archivech. Zdokumentoval nálety na Cheb na sklonku druhé světové války i poměry v německé letecké továrně na chebském letišti. Zřejmě největší odborník na historii chebských letišť od roku 1917 až dodnes. Luděk Matějíček se výrazně zasadil také o obnovení tradice chebských leteckých dnů.

Po mnichovské dohodě převzali letiště Němci. Vznikla zde továrna Flugzeugwerke Eger, v níž se vyráběl i jeden z prvních proudových letounů.

Původní chebské letiště u hřbitova už neexistuje. Nepřežilo nálety Američanů, poslední kapkou byla bitva v roce 1945. Dodnes se ale tradují historky o tajných podzemních prostorech, ve kterých měly vznikat bezkřídlé letouny připomínající létající talíře. Podle Matějíčka je to ale nesmysl.

Cheb se stal také jediným českým městem, kde v roce 1939 přistála 230 metrů dlouhá německá vzducholoď Zeppelin. "Vzducholoď tehdy absolvovala zvláštní let z Frankfurtu do Chebu. Událost sledovalo 120 tisíc lidí," vysvětlil Matějíček.

Díky letecké škole, která v Chebu sídlila, se zachovaly letecké pohledy nejen na Cheb a Prahu, ale i na zámky a hrady po celé republice.