Chůva Ivana Verzichová s nejmenšími dětmi ve třídě mateřské školy v karlovarské...

Chůva Ivana Verzichová s nejmenšími dětmi ve třídě mateřské školy v karlovarské Krymské ulici. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Chůvy batolata ve školkách pochovají i jim pomůžou s oblékáním

  • 0
V mateřských školách přibývá dětí mladších tří let. Takové děti však potřebují odlišnou péči. Ředitelé proto nově přijímají chůvy, které učitelkám s nejmenšími dětmi pomohou.

Pomoci při oblékání, při hře, pochovat nebo přebalit. To je úkol chův v mateřských školách. Vedení školek jejich pomoc využívá stále častěji.

Ve třídách totiž přibývá batolat. Starost o ně a k tomu práce se staršími dětmi bývá často nadlidský úkol. Ministerstvo školství právě kvůli možnosti přijímat dvouleté děti do mateřinek vypsalo speciální dotace na platy chův.

„Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu předškolním pedagogům, kteří integrují do dětského kolektivu dvouleté děti. Podmínkou je zařazení alespoň dvou dvouletých dětí pro každý školní rok,“ uvedla mluvčí ministerstva Klára Bílá.

Chůva musí absolvovat speciální kurz a teprve poté může k dětem, nejedná se však o pedagogického pracovníka. Výjimkou jsou učitelky mateřinek v důchodu, zdravotní sestry nebo pracovníci v sociálních službách. Ti kurzem projít nemusí. Dotace na platy však ministerstvo vyplatí jen na dva roky. Co bude potom, nikdo neví.

Chůvu mají například v pobočkách 1. Mateřské školy Karlovy Vary v Krymské a Východní ulici. „Máme dvě třídy dvouletých dětí, v obou jsme stanovili maximální kapacitu 19 dětí a je plně obsazeno. V každé třídě pracují dvě paní učitelky s aprobací předškolní pedagogiky a jeden nepedagogický pracovník, což je právě pozice chůvy,“ uvedla ředitelka školy Zdeňka Tichá.

Jedna z chův v současné době studuje akreditaci na asistenta pedagoga a druhá si v průběhu letních prázdnin udělala speciální kurz.

„Rodiče to velmi kvitují. Myslím, že v tuto chvíli poptávka převyšuje nabídku, takže je možné, že pro příští rok se domluvíme na otevření další jeslové třídy, než nám tuto povinnost uloží od roku 2020 zákon,“ konstatovala Zdeňka Tichá.

Někdy by se hodily jedny ruce navíc

Děti si na pobyt ve školce zvykají každé trochu jinak, ale ve většině případů bez větších potíží. Pro učitele je však práce v takové třídě velmi náročná. „Dá se říci, že ruce chůvičky jsou nezbytně nutné. V některých případech by se hodily ještě jedny ruce navíc,“ doplnila ředitelka Tichá.

Jednou z dalších školek, kde by se mohla začít o děti starat vedle učitelek i chůva, je chebská mateřská škola Pohádka.

„V letošním školním roce máme celkem 20 dětí mladších tří let. V každé ze šesti tříd naší mateřské školy je 27 dětí, z nichž tak třem až čtyřem chybí do tří let pár měsíců. Zvládat několik batolat a předškoláky v jedné třídě je opravdu zápřah. Pro učitelky je to náročné, protože mladší děti vyžadují větší pozornost, vydrží si hrát jen chviličku, rychleji se unaví. Tyto děti potřebují větší a častější podporu dospělého, pochovat, pomoci se sebeobsluhou a oblékáním,“ přiblížila ředitelka Ludmila Mračková problémy péče o batolata.

„Pokud se při zápisech ukáže, že bude mezi rodiči mladších dětí o školku zájem, zvažujeme, že bychom vytvořili speciální třídu jen pro tyto děti. A právě tady bychom chůvu nezbytně potřebovali,“ konstatovala ředitelka Mračková.

Děti mladší tří let přijala chebská školka Pohádka ke vzdělávání letos poprvé. Na novinku se učitelky připravovaly přes prázdniny. Vedle studia literatury došlo na změnu školního vzdělávacího programu i na úpravu tříd. Přestože ve společností sílí tlak na to, aby školky přijímaly i dvouleté děti, podle řady odborníků to pro ně dobré není.

„Dítě do tří let potřebuje většinou úplně jiný režim. Výchova v rodině je pro něj nejvhodnější,“ řekla například dlouholetá učitelka Alena Pánková. Podle dětské psycholožky Ludmily Mrkvicové však nemusí být společné vzdělávání na škodu.

„Pokud děti mají individuální přístup chův, tak to není pro kolektiv žádný problém. Každé dítě je ale jinak citlivé a různě rychle se začleňuje mezi ostatní děti. Je proto důležité, aby rodiče hlídali, jak jejich dítě kolektiv snáší, a podle toho se rozhodli. Umístit a nechat ve školce batole za každou cenu samozřejmě dobré není,“ uzavřela psycholožka.