Jarní cyklojízda, tradiční a symbolická akce na podporu realizace cyklogenerelu...

Jarní cyklojízda, tradiční a symbolická akce na podporu realizace cyklogenerelu v Karlových Varech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Cyklisté kličkují mezi auty. Slib radnice se smrskl na 300 metrů

  • 13
Na nedostatečnou síť cyklostezek v Karlových Varech mají upozornit manifestační jízdy, které ve městě pořádá spolek ProVary, o.s. - sdružení občanů, a to každý měsíc. Jeho členové se aktivně zajímají o dění a problémy města.

„Autodoprava je ve městě zbytečně přebujelá. Jde nám o provázání městské sítě tras s mimoměstskými cyklostezkami a mít tak možnost vyjet třeba z Nové Role, projet bezpečně městem a pokračovat například na Loket a dál,“ říká Jan Nedvěd, zástupce sdružení a pořadatel jízd.

Opatření by, jak ProVary věří, odlehčila městské dopravě. „Nejsme jen výletní cyklisté. Kolo je pro nás dopravní prostředek i při cestách do práce a po městě. Pomohlo by nám tak třeba propojení ulic Jaltské a Zahradní a vytěsnění autodopravy z města,“ dodává Jiří Slach.

O této problematice sdružení, které má kolem 15 členů, jedná s magistrátem města od začátku svého působení. S rozvojem cyklistické sítě počítá takzvaný generel cyklodopravy, který sdružení vypracovalo ve spolupráci s projektantem dopravních staveb Otou Řezankou a město ho v roce 2012 přijalo za své tím, že se zavázalo k jeho plnění.

Město s cyklopruhy otálí, zlobí se cyklisté

S navrhovanou výstavbou zhruba 25 kilometrů nových tras, která počítá jak s využitím stávajících silnic pro zaznačení cyklopruhů, tak s výstavbou nových stezek, však podle cyklistů město otálí.

„Od té doby zatím přibylo asi 300 metrů pruhů v Krymské ulici. S takovým tempem bude projekt dokončený až za několik desítek let, ne za 12, jak se plánovalo,“ komentuje Nedvěd.

„Oproti zbytku republiky zaostáváme s cyklogenerelem o 10 až 15 let a zatím jeho výstavba ani neprobíhá, “ říká jeho autor Ota Řezanka.

Jak komentuje mluvčí města Jan Kopál, město bylo v posledních letech nuceno zaměřit své síly jiným směrem. „Poslední dva roky řešíme dokončení projektů z dotací ROPu Severozápad, které musíme stihnout realizovat včas, abychom se vyhnuli sankcím. Proto jsme opomíjeli nejen cyklopruhy, ale i jiné zajímavé, avšak neproveditelné akce.“

Právě pobídku města k dostavbě propracované cyklistické sítě si berou za cíl letošní cyklojízdy. Na první dorazil i Josef Vávra, jeden ze zdejších sokolů, a dle svých slov i místní buřič. „S přestávkami se jich účastním od loňska, kdy se mi akce dostala do povědomí. Kolo je nejlepší městský dopravní prostředek,“ tvrdí starší pán.

Příslibem změn by mohlo být navržení nového cyklokoordinátora, tedy člověka, kterého si jmenují jako svého zástupce města sdružená v Asociaci měst pro cyklisty a který má hájit při projednávání úprav právě potřeby cyklistů. Tohoto reprezentanta se město rozhodlo vybrat z řad sdružení ProVary.

„Kandidátka, kterou jsme za nás doporučili, vystudovala ČVUT a její disertace pojednávala o cyklodopravě v Barceloně, takže je to odbornice,“ informuje Jan Nedvěd.