Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dlužník chladnokrevně popravil Vietnamce, jeho dceru i těhotnou ženu

Nesplacené dluhy byly za chladnokrevnou popravou šestatřicetiletého vietnamského obchodníka T., jeho šestileté dcery Oldřišky a osmadvacetileté těhotné manželky Jindřišky v Chodově na Sokolovsku. K případu z ledna 1995 a vrahovi Bohumíru Vacíkovi se vrací seriál MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R59o52m25a49n 92K22r65a88t60o65c52h54v60í26l 9736242909711

Jen mne štve že tito šmejdi jsou živeny zadarmo a zcela zbytečně, naopak utratit co nejbolestivějším a nejdelším možným způsobem a veřejně. Kdy se něco změní?

0/0
13.12.2015 1:46

L63u41b91o71r 72K18a45r62a56s27e67k 1477558339170

Slovo "poprava" je použito naprosto v pořádku. Lidi který mají potřebu pořád do nečeho rejpat a hledat kde kdo z idnes udělal chybu jen aby mohli rádoby poukázat na to jak jsou vzdělaní by si mohli přečíst tento článek

http://www.rozhlas.cz/plzen/jazykovykoutek/_zprava/vykonani-rozsudku-smrti--1407585

a pak možná pochopí, že čeština se časem vyvýjí a význam slova se mění. Takže jediný na co poukážou je na svoji neznalost, hloupost a z mého pohledu i dětinskost, že toto vůbec řeší...

přeju pěkný den trollové....

+1/−2
12.12.2015 11:05

V73l56a68d11i69m12í37r 53F13u97x 3340182648723

No ale že by se vyvÝjela zase až tak rychle... 8-o

0/0
28.12.2015 7:11

M36a60r49t52i11n73a 70V41a85v43ř79i86n46c94o97v50á 8155429456

Ta věta " Nikdo tehdy netušil, že byl pod tíhou půjček rodině T." vyznívá, jako by Vacík půjčil svým obětem. Chce to nějak přeformulovat.

+1/0
12.12.2015 8:38
Foto

R79o14m57a71n 53S88o44r19n38a92s 9474645533

Rozdil mezi popravou a vraždou se na těchto stránkach pokouším "novinářům" vysvětlit uz asi rok. A je to marný, je to marný, je to marný.

+4/−1
12.12.2015 7:24

F71r35a94n76t24i46š80e61k 74E86l23i88á24š 6337163395126

Novináři vesměs mívají nepatrnou slovní zásobu. Pro usmrcení člověka mají jedno slovo. Ani mentálně nedosahují průměrné úrovně.

0/−1
12.12.2015 10:04

S96t65a87n37i59s25l63a17v 60S18e90d44l76á93k 1315889177

Pokud už chcete někoho poučovat, tak byste měl nahlédnout, že toto slovo získalo ještě jiný význam - zavraždit bez možnosti obrany.

Máte pocit, že islámský stát nepopravuje své zajatce, přičemž se o právní akt zcela jistě nejedná. Tak by se dalo pokračovat přes popravu Milady Horákové až k popravám páchaných nacisty.

0/0
12.12.2015 14:53

J60a51n 27U83l14r33i79c70h 7920903688568

Nevím, ta manželka spáchala sebevraždu rok před jeho zadržením? Tam je asi chyba, pochybuji, že se jí přiznal.

0/0
12.12.2015 6:38

J29a81r15o16s40l37a59v 36T93a56c70h86o26v16s54k45y 2832800654330

Jakapak poprava ? Vrazda to byla. U nas se uz dost dlouho nepopravuje, protoze nemame trest smrti.

+3/−1
12.12.2015 4:04

V80a63c81l88a54v 97V72a84v27r44a 3687554175877

Nějak jste zapoměli napsat kde je vrah dnes. Pochybuji silně že v base.

0/−3
12.12.2015 3:12

J77a12n 83U14l49r43i94c94h 7600883638118

Stoprocentně v base.

0/0
12.12.2015 6:39

M77i58c86h94a88l 36M67i87l92l47e92r 9596182669512

a takovehle sv...cky slouzily u esenbaku!

+5/−1
12.12.2015 2:36

J41a90n 35S10v63o98b47o13d70a 3417444469703

A je to tu zas:) Novinář napíše typ chladnokrevné vraždy, který se co já pamatuji běžně nazývá popravou. A zas je tu 2/3 příspěvků, které se netýkají ničeho jiného než remcání, že poprava = po právu apod.. 

Je to již skutečně trapné. Ne z novinářovi strany, ale od vás rýpalů.

+17/−4
12.12.2015 2:20

J37i29r73i 27R87u76s48n85o88k 4375182107663

Blabolite. Zkuste tim argumentovat u soudu, ze se jedna jen o jazykovou nuanci.

Mezi zabitim a vrazdou je napriklad rozdil az 8 let. bylo by vam to jedno?

+4/−6
12.12.2015 2:29

J23a50n 84S52v75o46b96o11d13a 3697594359643

Mezi zabitím a vraždou je rozdíl, to ano. Mezi popravou (řečnickým názvem pro typ vraždy) a vraždou ne

+8/−4
12.12.2015 2:32

J62i73r87i 55R60u52s64n39o67k 4295292157813

S vami musi byt radost podepisovat smlouvy :D

+3/−3
12.12.2015 3:10

J68i80r62i 14K81o34s42t50k58a 2618592936932

"Mezi popravou a vraždou není rozdíl"

- Jan Svoboda, 2015

prosim o potlesk

0/−2
12.12.2015 8:02

S46t44a66n66i69s47l62a34v 12S60e40d37l84á52k 1705989927

A vy byste mohl pochopit, že ona poprava znamená způsob provedení vraždy. Islámský stát své zajatce popravuje nebo vraždí? Němci v Lidicích obyvatele popravili nebo zavraždili? Páchali vojáci na příkaz velitelů vraždy nebo popravy? Když to byly popravy měly něco společného s právem, spravedlností?

+1/0
12.12.2015 15:02

T30o79m70á16š 65H44l96o31u45š26e84k 8169101244

Kdy pochopíte rozdíl mezi popravou a vraždou vy Křištálové lupy...??

+8/−3
12.12.2015 1:02

R92a60d23i17m 97B72i96t81t65n79e78r 6171503349284

Zavraždil, nikoliv popravil.

+13/−2
12.12.2015 0:42

A39n63t43o56n37í81n 88S87á38d12l47í45k 7318529623563

Ano,je to tak a popraven měl být ten cinycký pachatel! To že v takto jasných závažných případech nelze aby soud mohl pachatele k trestu smrti odsoudit je špatné! V takových případech by to mělo být automaticky! Doživotí není testem pro pachatele,ale je trestem pro celou společnost! Pozůstalí mají  jen žalostný vztek a oči pro pláč!

0/0
12.12.2015 16:30

Z33d87e67n78ě24k 77S54k96ř11i21v64a98n 5904970249196

Krutá byla pravda i pro Vacíkovu manželku, která svojí sebevraždou svítiplynem 2. března 1995 rozšířila počet mrtvých. V dopise na rozloučenou uvedla, že manžela milovala natolik, že nedokáže žít s pocitem, že je vrah.

Zdroj:http://vary.idnes.cz/bohumir-vacik-vyvrazdil-v-chodove-rodinu-vietnamskeho-obchodnika-1c5-/vary-zpravy.aspx?c=A151205_2210338_vary-zpravy_ba

Mám tomu rozumět tak, že manželka věděla, že je vrah už rok předtím, než jej zatkli policisté?

+7/0
12.12.2015 0:36

P77a90v81l82a 37K77u28č35e15r31o21v69á 5617501543

ať se máte dál o čem hádat:

"Podle formulace ve slovníku, která zní „vykonat rozsudek smrti“, by se opravdu mohlo zdát, že o popravě můžeme mluvit jen tam, kde jde o popravu určenou soudem. Nemůžeme ale vyloučit, že se tato definice dá chápat přeneseně. Jakýsi rozsudek může prostě v danou chvíli vynést i ten, kdo sice nepracuje v justici, ale má nad někým moc. Proto se domnívám, že novináři, rozhlasoví pracovníci a jiní uživatelé češtiny nedělají chybu, když užijí sloveso popravit a příbuzná slova i tam, kde nejde o usmrcení určené soudem. "

autorem je Martin Prošek, vystudovaný bohemista

+15/−1
11.12.2015 23:32

T28o19m56á90š 49T70a20t50í83č65e41k 5440722810968

Už jsem,na to upozorňoval v jedné z těchto stupidních diskusi se zdejšíma mudrcama, že se "poprava" používá v přeneseným smyslu ve všech jazycích, co znám. A že už mě to slušně řečeno nudí, tak jenom citát německé tetičky Wiki:

"Hinrichtung als Redensart

Vor allem im aktuellen Sprachgebrauch der Medien hat sich die Redensart etabliert, jemand sei „regelrecht hingerichtet“ worden. Die ins Gegenteil gewandelte Bedeutung besagt, dass das Opfer eben nicht als Folge eines juristischen und bestenfalls rechtsstaatlichen Verfahrens verurteilt und getötet wurde, sondern dass die Art der Tötung vor allem in Bezug auf die Wehrlosigkeit des Opfers eine gewisse äußerliche Ähnlichkeit zur Hinrichtung aufweist."

Tento boj proti přenesenému významu slova "poprava" je stejně inteligentní, jako když řeknu o někom, že je vůl, a on začne křepčit nad mou hloupostí, protože jednak chodí na rozdíl od vola po dvou a druhak není vymiškován. ;-)

+9/0
11.12.2015 23:49
Foto

J88a23r91o68s53l48a69v 34T77i15c62h61y 9565121186915

Je to hlavne v tom, jak je to slovo chapano sirsi verejnosti.

Slovo "poprava" ve vetsine lidi evokuje myslenku trestu smrti vykonanem jakousi statni moci, pote co byl nekdo odsouzen.

"Vrazda" je naopak akt jedince, ktery nema zadnou pravomoc statu a jedna v rozporu se zakonem na vlastni pest.

A potom tady mame treba slovni obrat "mimosoudni poprava", kterou Lupa pouzila v souvislosti s vrazdami civilistu na vychode Ukrajiny pod taktovkou polonacistickych batalionu Kyjevskeho rezimu, ve snaze aby to pusobilo alespon trochu legitimne.

Cestina dovoli hodne, ale tady jde o to, jakym zpusobem je to slovo vetsinovou spolecnosti chapano...a to je realita.

+1/0
12.12.2015 2:16

J56a56n 91S54v52o10b57o53d98a 3377164269503

Já bych naopak řekl, že širší veřejnost chápe naopak termín poprava i jako způsob vraždy a nijak se nad tím nepohoršuje. Ani jsem dříve nezaznamenal, že by to někdo řešil tolik jak teď. Přijde mi to jako móda posledních pár měsíců.

+5/−1
12.12.2015 2:25

J91a15n 45M37a25j18z28n11e18r 9128834932409

Přesně tak, tahle móda se tu objevila v souvislostí s nahrávkami IS, jak řežou hlavy zajatcům. V nadpise bývalo poprava a od té doby se to řeší pokaždé. Řeší to i lidé, kteří to do té doby ani nevěděli (původ slova) a teď jim to strašně vadí.

+1/0
12.12.2015 2:47
Foto

J50a37r87o23s17l42a91v 19T84i52c27h38y 9965401696915

No kdyz tak procitam tuhle diskusi (a diskuze podobneho typu), tak bych naopak rekl, ze sirsi verejnost vidi mezi vrazdou a popravou zasadni rozdil.

Jinak ohledne te "mody" poslednich par mesicu....Jazyk se neustale vyviji a vetsina zemi na svete z toho duvodu neustale prepisuje slovniky, aby tyto zmeny reflektovali.

Slovo, ktere melo jisty vyznam treba pred 50-ti lety uz muze mit dnes vyznam uplne jiny.

Jsem rocnik 73, ale popravu jsem vzdy vnimal jako neco co vykonava statni moc pote co je nekdo odsouzen.

Vrazdu jsem vzdy vnimal jako protizakonny cin jedince.

Ano, je pravda ze jsem v minulosti uz mnohokrat cetl slovo "poprava" tam, kde spis mela byt "vrazda"....

Paradoxne mi spise pripadalo, ze tato chyba byla tendencni ve snaze o jakousi "modu" a slo o pokus autora se zviditelnit, ci odlisit od ostatnich..

+2/0
12.12.2015 3:15

J40a46n 32M28a41j72z68n35e46r 9488834162839

Já teda slovo poprava vnímal vždy podle kontextu. Pokud bylo slovo vražda nahrazeno slovem poprava v případě, že oběť neměla žádnou sanci, tak jako tady, tak mi ta záměna nikdy nevadila. A troufám si říct, že většina lidí to má stejně. Jen zde na diskuzích vznikají davová šílenství a každý ze sebe chce udělat jazykovědce a člověka se smyslem pro spravedlnost.

+3/0
12.12.2015 3:37
Foto

J53a71r97o24s11l71a69v 39T91i94c24h16y 9655491876165

Na jazykovedce si rozhodne hrat nehodlam.

Ja ale osobne vidim problem hlavne v tom, ze slovo poprava je odvozeno od slova "po pravu", coz bylo vazano na trest smrti ze statniho rozhodnuti.

V pripade toho Vietnamce o nejakem pravu nemuze byt rec.

Co se tyce skutecnosti ze "obet nemela sanci", tak dokazu pochopit ze autor se mozna timto zpusobem snazil navodit kontext ve smyslu "vrazda ve stylu popravy", ale porad mi tam to slovo nesedi. 

Tataz vec muze byt popsana nekolika jinymi slovy a clovek sice porad chape o co jde, ale kazde slovo evokuje trochu jine pocity...a o to tady prave jde. 

Takze ano, pouzit se to samozrejme da.....ale slovo "vrazda" mi prijde v tomto pripade daleko vystiznejsi a presnejsi.

To ze obet nemela sanci je z popisu ve clanku celkem jasne a neni treba na to poukazovat umyslnym pouzitim slova, ktere to ma za ukol zvyraznit na ukor korektnosti.

Zastavam nazor, ze je nutne zachovat nejaky rozdil mezi cinem jedince a aktem statni moci a slova "vrazda" a "poprava" to zachovani rozdilu umoznuji....

+1/−2
12.12.2015 4:46

S39v83a48t35a69v70a 78D65u61r67a81n12o50v74á 3329359174641

evokuje to obcas i nevzdelanost naroda, malou slovni zasobu, a neporozumeni textu v sirsim vyznamu

+2/0
12.12.2015 7:34

J22i53r12i 37R34u70s39n10o45k 4325252617913

No vida, humanista, ktery nechape, ze slova maji svuj pevny vyznam a nelze je zamenovat. Smutne.

0/−7
12.12.2015 1:48

J83a61n 94M61a10j57z46n23e74r 9158454552299

Cože?...

+1/0
12.12.2015 2:48

P69a28v64e69l 68H16o51r52á94č84e78k 1140232185358

Můj dědeček chodil popravovat prasata a myslel tím že je jde nakrmit. Myslím, že někteří zdejší ukřičenci jsou trošku moc upjatí a přitom možná ani zdaleka tak nerozumí jazyku, jak si sami mylsí...

+8/−2
11.12.2015 23:13

K34a47r62e13l 69B82l29á16h88a 6736737884934

vybec te hysterii kolem slova poprava a popravit ve spojeni s vrazdami nerozumim. Pritom se to pouziva "odjakziva" pro urcity prubeh vrazdy, ale pokazde se najdou psychopati, kterym kvuli tomu praskaji zilky. 8-o

+5/−1
11.12.2015 23:16

J88a16n 17Š56e17s64t51á74k 3408759259734

jasně, podobně jako někomu pořád praskají žilky u přechylování či když mu někdo tykne atd.

+4/0
11.12.2015 23:23

J19o95z98e82f 90D47u91h32a22c74e22k 7121750723100

to s tou popravou mi pride docela logicke, vtipnejsie mi pridu nase oblubene "oblouky" na zeleznicnej trati.

+1/0
11.12.2015 23:47

T63e39r90k94a 79Č21e61r46v86e38ň71á48k71o43v94á 8578311886937

Jj, my taky doma chodíme něco "popravit"- třeba zahrádku, prádlo, dřevo apod.

0/0
16.12.2015 11:51

J73a83n 46P24r50i81c51h75y29s76t14a41l 8821178113

To je porad dokola stejny nesmysl znova a znova.

Porad nevite co to znamena "popravit"?

Jednou muze chybu udelat kazdy, ale vy tu hloupost opakujete dokola v kazdem clanku! Poprava je vykonani trestu smrti. V roce 1995 uz byl tento trest v Cesku zrusen, takze k poprave nemohlo dojit ani teoreticky. Popravit a zavrazdit rozhodne neni totez.

Na to nemusite mit zurnalisticke vzdelani, to by mel dokazat pochopit i prumerny konstrukter.

+5/−13
11.12.2015 22:55

M21a82r44e95k 14L21o71j18í70n 7203514751578

Lidé, kteří s částečným invalidním důchodcem Vacíkem přišli do styku, jej líčili jako „slizouna a kravaťáka, který si nechal říkat pan inženýr“. Přitom měl jen výuční list opraváře zemědělských strojů. Tuto kvalifikaci po propuštění od SNB využil v Palivovém kombinátu Vřesová při opravě lokomotiv.

Další připad nebezpečného komouše. :-D

+4/−1
11.12.2015 22:45

V37r63a52t32i17s12l88a62v 48C87h18a53r13v91á84t 4411552542643

Ano, páni poslaci chtějí vetší přísnost na majitele legálních zbraní a když se jim řká, že gauner si ji obstará na černo, tak jsou nějak nahluchlí. Toho "pána podnikatele" do lomu, nebo do dolů.

+2/0
11.12.2015 22:40

O47t59o 59P59a61l27d76u31s 1643228350714

Hajzl.

+3/0
11.12.2015 22:36

T74o33m24á21š 75M53a95r39t93í53n62e33k 2745908915219

Oni slovo "popravit" fakt používají naschvál, aby rozohnili uživatele. Ani když se to stylisticky nehodí, tedy je to pár slov od sebe v nadpisu a první větě perexu, tak to tam narvou dvakrát. Vždycky, všude. Nepamatuju si, když jsem naposledy na idnesu četl o vraždě. Tady se jen popravuje. Prakticky ideální svět :-P

+16/−5
11.12.2015 22:31

T35o40m61á25š 55T14a25t97í76č12e35k 5540852460758

Jo, zakaž žurnalistům, policajtům, státním zástupcům, soudcům a vůbec všem používání výrazu "poprava" k popsání způsobu vraždy, a spasíš svět.

Když nerozumíš psanýmu textu, běž si pustit Star Dance. :-P

+6/−10
11.12.2015 22:46

J37i75r22i 84R38u90s26n40o45k 4265592217843

On naopak rozumi psanemu textu. To jen vy si myslite, ze slova se daji libovolkne zamenovat bez ztraty vyznamu...

+6/−3
11.12.2015 23:07

K36a84r67e68l 16B50l90á13h95a 6796677594354

Ale ta slova nevystupuji samostatne a v urcitem kontextu dane vety, souveti, ci odstavce je zcela jasny vyznam "poprava" v tomto clanku. Nejak nechapu o co vam a dalsim pripadum pro chocholouska vlastne jde? 8-o

+4/−3
11.12.2015 23:14

J46i19r50i 97R20u92s27n26o85k 4205892617103

Uz se opakuju. Ze vy nechapete, ze slova maji svuj vyznam, neznamena, ze je lze pouzivat libovolne. S vami musi byt radost uzavirat smlouvy :-)

+3/−3
12.12.2015 1:49

S94t94a94n45i64s44l29a88v 23S18e43d28l14á93k 1435789567

Tak se smiřte s tím, že slova mívají různé významy a že neplatí ekvivalence slov v různých jazycích i když mají stejný význam. Pevnou vazbu mají slova typu matka, voda atd.

Vezměme si slovo fronta, které bylo za minulého režimu celkem běžně používáno pro význam "stát jako pako hodiny v zástupu na zboží". Přitom neoznačovalo rozdělení nějakého území nebo něčeho o dvou kvalitách. Angličani používají běžně výkladové slovníky a tam je popsáno, co které slovo může znamenat a múže to znamenat mnoho. Slovo "hustý" taky neznamená to, že je něco hustého, ale dalo by se použít k označení této diskuze.

0/0
12.12.2015 15:19

J17i62r58i 91K81o74s41t34k32a 2418932976252

"Nejak nechapu o co vam a dalsim pripadum pro chocholouska vlastne jde? " taklhe se bavis i s lidmi kolem sebe, v praci? ty asi moc kamaradu nemas, co? ;-)

+1/−1
12.12.2015 8:05

T94o16m68á20š 55T95a66t40í45č48e70k 5220372740318

Ó velký pchilosopche! Kterak se doberu té spásné dobroty a vyslechnu si více Vaší moudrosti? :-P:-P:-P

+2/−3
11.12.2015 23:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.