Firma Bezpečná ulice, a. s. už v Sokolově montuje první pevné radary na sloupy veřejného osvětlení. Zkušební provoz může začít do dvou týdnů.
Zatím jsou jasná dvě místa, kde kamery budou fungovat. U 8. základní školy v ulici Závodu míru, jak si nejčastěji přáli občané, když se jich asi 1 800 vyjadřovalo v anketě na toto téma. A také v Sokolovské ulici. "Všichni ví, že Sokolovská je závodní dráha," řekl místostarosta Ladislav Sedláček.
Radary změří auta v obou směrech ve dne v noci. Zjistí nikoliv jejich okamžitou, ale průměrnou rychlost třeba na dvou stech sledovaných metrech. Řidiči si nemusí připadat jako lovná zvěř. Značka je upozorní na začátek a konec měřeného úseku.
"Jde o prevenci, ne o trestání. Jen trouba nebo člověk, který nechce nic dodržovat, tudy pojede rychleji," míní Sedláček. Snímač bude nastaven s jistou dávkou tolerance. Aut jedoucích mírně nad 50 km/h si ještě nevšimne.
Pozoruhodné je, že město se svými představami, kam dát další radary, narazilo na nesouhlas policie. "Musíme mít ze zákona svolení Policie ČR. Ta ale nevyhodnotila některá námi vytipovaná místa jako nebezpečná. Nenašli jsme shodu," konstatoval velitel sokolovských strážníků Petr Kubis.
Kde se bude v SokolověNEPŘETRŽITĚ MĚŘIT RYCHLOST
UVAŽUJE SE:
DETEKOVAT PRŮJEZD KŘIŽOVATKOU
|
Státní policie se prý na věc dívá z hlediska nehodovosti, kdežto městská z hlediska prevence.
Městská policie třeba neúspěšně prosazovala, aby radar sledoval frekventovanou Rokycanovu ulici u 2. základní školy.
"Děti tam ráno i odpoledne pobíhají. To pro nás bylo důležité místo," lituje Kubis nesouhlasu policie. Stejně dopadl i návrh měřit v ulici K. H. Borovského v úseku od bývalé vojenské správy ke světelné křižovatce u soudu.
"Tyto úseky za poslední tři roky nebyly vyhodnoceny jako místa častých dopravních nehod," vysvětlila mluvčí krajského policejního ředitelství Kateřina Krejčí.
Do pasti nespadnou jen "závodníci", ale i šoféři, kteří projedou křižovatku na červenou. Pod dohledem detektoru bude křižovatka u okresního soudu, v Rokycanově ulici u 2. ZŠ směrem na Kraslice a u Wielandu směrem od Kraslic do centra. Tady už se ale řidiči cedulí s upozorněním nedočkají. Na křižovatkách, kde se sleduje jízda na červenou, chtěli strážníci měřit i rychlost. Ani to neprošlo.
Protekce nehrozí, počty musejí sedět
Systém má fungovat tak, že radar řidiče vyfotí a snímek s údajem o překročené rychlosti dostane městská policie. Ta zjistí, kdo je majitelem auta, a oznámení o přestupku předá právnímu odboru městského úřadu.
Odbor potom zašle vlastníkovi vozu výzvu k uhrazení pokuty. Když dotyčný zaplatí (za menší překročení rychlosti do tisíce korun), o body nepřijde a vše je vyřešeno. Výmluvy, že řídila osoba blízká, jsou od ledna 2013 zbytečné, odpovědnost nese majitel vozidla.
"Dostaneme od firmy očíslované fotky a musíme jí potom každý měsíc sdělovat, kolik přestupků bylo vyřízeno. Odpustit někomu něco není možné," ujistil Petr Kubis, že protekce nehrozí. Teď se státní policií hledá v Sokolově další místa, kde by radary mohly ochránit chodce.
Ve druhé etapě se Sokolov pokusí nainstalovat kamery v okolních partnerských obcích. Třeba na průjezdu Dolním Rychnovem, na hlavním tahu v Lomnici, ve Svatavě a možná na Hlavní ulici v Březové. Ozvaly se ale i další vesnice, například Šabina.
Sokolov si od firmy Bezpečná ulice pronajímá na čtyři roky až dvacet radarů. Drtivou většinu zisku z výběru pokut (850 korun z každé tisícikorunové sankce) spolkne právě firma. Zbytek zůstane městu, které však podle propočtů neprodělá.
"I kdybychom neudělili vůbec žádnou pokutu, tak město zaplatí za pronájem 200 tisíc korun ročně. A to za prevenci stojí," tvrdí Petr Kubis.
Osobně se prý divil, že se někdo vůbec do výběrového řízení přihlásil, protože výsledek byznysu je nejistý. Firma ale tvrdí, že ani varovné dopravní značky řidiče neodradí od rychlé jízdy.