Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Bezpečnější dopravu mají v kraji zajistit nové přechody i radary

  • 1
Silničáři z Karlovarského kraje vypracovali studii, která navrhuje, jak zajistit větší bezpečí pro chodce i řidiče. Počítá s novými přechody u škol, radary ukazujícími okamžitou rychlost, světelnými značeními nebezpečných úseků, meteostanicemi, které usnadní úpravu silnic i dynamickými váhami.

Dohromady by všechna bezpečnostní opatření vyšla zhruba na pětapadesát milionů korun. Takový je závěr studie, kterou pro kraj dokončili zaměstnanci akciové společnosti Správa a údržba silnic. Materiál vznikl po debatě jak se zástupci krajské dopravní policie, tak měst a obcí v regionu.

„Jedná se o soubor opatření, která povedou ke zklidnění a v návaznosti na to také k větší bezpečnosti dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana Jakub Pánik.

Na opatření sice Karlovarský kraj peníze nemá, ale jeho zástupci věří, že je v příštích letech bude možné získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Kraj je připraven žádat o dotace.

Sedm z deseti řidičů u radaru zpomalí

Studie počítá například s osazením světelných cedulí, respektive radarů, které řidiče upozorní na to, že překračují povolenou rychlost. „Statistiky jednoznačně říkají, že sedm řidičů z deseti, přestože vědí, že radar tyto údaje nikam nepřenáší, šlápne na brzdu,“ řekl náměstek Pánik.

Opatření zahrnují také přechody pro chodce, hlavně ty před školami. Dále jde o noční světelné označení nebezpečných úseků i rozšíření meteostanic, které se nacházejí na silnicích druhých a třetích tříd. Ty pak hlásí teplotu, vlhkost nebo to, zda prší, či nikoli.

„Od toho se pak odvíjí, kam dát v zimě techniku, protože území kraje je zajímavé v tom, že někde máte metr a půl sněhu a někde nemáte nic,“ vysvětlil náměstek.

Krajští silničáři ve studii zmiňují i takzvané dynamické váhy, tedy zařízení, které je zabudováno v silnici. Místo střeží kamera, a pokud přes něj přejede kamion, váha o něm sesbírá data. Vedení kraje tak chce zabránit přetíženým kamionům v tom, aby ničily silnice druhých a třetích tříd.

Technika pomáhá, ale záleží na hlavě řidiče

Podle krajského koordinátora BESIPu Václava Brože se bezpečnostní prvky na silnicích vyvíjejí kupředu stejně, jako je to například u aut. Nové modely se pyšní parkovacími či teplotními senzory, čtečkami značek a podobnými vymoženostmi, příroda ale dokáže i sebeopatrnějšího řidiče někdy pěkně překvapit.

„Technické vymoženosti kvituji a určitě nejsem proti vývoji, ale vždy záleží na hlavě řidiče,“ podotkl. To samé přitom podle něj platí i u chodců. „Každopádně ale jakékoli vylepšení rizikových míst vítám a vážím si všeho, co povede ke snížení nehodovosti,“ zdůraznil Brož.