Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Radní ve Varech otevírají cestu ke stavbě diskutovaného terminálu

  • 7
O krok blíže ke stavbě dopravního terminálu za stovky milionů jsou Karlovy Vary. Diskutované dílo míří na územní plán města, který s jeho vznikem bude počítat. Radní doporučili dokument ještě dopracovat a zároveň jmenovali pracovní skupinu čtyř úředníků, kteří se o územní plán pro terminál postarají.

Primátorův náměstek pro majetek Michal Riško zmínil, že se město kvůli stavbě terminálu neobejde bez řady povolení. Plánovaná stavba se má totiž nacházet v ochranném pásmu karlovarských pramenů.

Jedno z povolení musí vydat také Český inspektorát lázní a zřídel, který je součástí ministerstva zdravotnictví. „Bez tohoto požehnání nemůžeme pokračovat, podobných věcí je ale spousta,“ řekl Michal Riško.

Odborníci z inspektorátu už se s vedením radnice sešli a chystají svou vlastní studii. Na tu bude vedení města čekat. Podle primátorova náměstka pro kulturu Jiřího Klsáka je otázkou měsíců, než se Karlovy Vary s terminálem posunou do fáze takzvaného stavebního řízení.

„Musí to být samozřejmě v určité časové lhůtě, protože končí také možnost čerpání dotací,“ zmínil.

Pro náměstka Klsáka je v případě terminálu nejdůležitější otázkou ochrana pramenů a urbanismus. Plánovaná stavba je podle něj na hranici obojího.

„Dokud neuslyším jednoznačný názor odborníků, nebudu v zásadě proti. V okamžiku, kdy se objeví jejich stanoviska, budou pro mě zásadní. Myslím si, že zásadní by měly být pro každého z nás. Pro Karlovy Vary je nejdůležitější ochrana minerálních pramenů a případný vstup do UNESCO,“ uvedl.

Proti stavbě terminálu vystoupila řada odborníků

Proti stavbě terminálu už vystoupila řada architektů, dopravních inženýrů, hydrogeologů i obyvatel a podnikatelů z centra města.

„Je skvělé, pokud dnes lidé překonávají strach a obavy z negativních dopadů ze strany funkcionářů a magistrátu, protože řešení veřejné dopravy v centru města není jepičím projektem v časovém horizontu volebního období vládnoucí koalice, ale projektem s negativními dopady na desítky let,“ uvedl opoziční zastupitel Jiří Kotek.

Vedení radnice zatím kvůli stavbě přišlo několik dopisů psaných odborníky. Podle Jiřího Klsáka radnice všem odpověděla v tom duchu, že město má na terminál jistý názor a snaží se všechny námitky vypořádat v souladu se zákonem.

„Jako útok celé odborné veřejnosti bych to nevnímal. Že terminál rozděluje město na několik táborů, to je pravda. Jde o obrovskou stavbu, diskuze o tom, zda bude nejlepší, bude vždycky. A to je dobře,“ řekl Michal Riško.