Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Karlovaráci diskutovali o stavbě terminálu. Autorům řekli, čeho se bojí

  18:10
Doprava, náměstí, Chebský most nebo třeba bydlení ve Varšavské. Taková témata otevřela první veřejná diskuze nad novým karlovarským terminálem. Zatím existuje pouze studie, už má ale své příznivce i odpůrce.
Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel.

Tak by měl podle představ autorů studie vypadat nový karlovarský dopravní uzel. | foto: Studio Hangár

Tři roky práce předcházely vzniku studie integrovaného dopravního terminálu ve Varšavské ulici. Stát má asi 700 milionů korun a růst začne v roce 2018. Pod návrhem je podepsané Studio Hangár. Autoři Vladimír Tůma a Antonín Juštík ji společně s vedením města poprvé představili lidem v Národním domě.

Návštěvnost by jim přitom mohl leckterý promotér závidět. Debata otevřela několik témat. Redakce MF DNES přináší pět velmi diskutovaných otázek, které při debatě zazněly.

1 Jak to máme udělat s parkováním?

280 parkovacích míst je v současné době v místě a jeho nejbližším okolí, kde má vyrůst nový terminál. Část zůstane, zbytek by měl nahradit zejména parkovací dům se 440 místy. Vznikne z budovy Správy lázeňských parků.

„Když ale přijedete z nákupu, chcete si zaparkovat co nejblíže k bydlišti,“ zmínil Martin Vávra. Opřel se do potíží s parkovacími kartami a mluvil za šest bytových domů v centru. Proti terminálu ve Varšavské sepisují tamní obyvatelé petici a otevřeně říkají, že se jim návrh nelíbí.

Primátor Petr Kulhánek ubezpečil, že prioritní investicí města bude právě parkovací kapacita. „Týkat se bude nejen návštěvníků, ale i rezidenčního parkování,“ uvedl.

Podle Vladimíra Tůmy počítá studie s rozšířením parkování ve Varšavské pro rezidenty, další místa vzniknou v Bulharské, kde se změní podélné stání na šikmé.

2 Nechceme žít vedle nádraží

Za mrtvé místo označil Martin Vávra území mezi Puppem a Thermalem. „Uvědomte si, že poslední Karlovaráci žijí od Thermalu k Becherovce. Chcete je vyhnat?“ ptal se.

Přidal se k němu i další obyvatel Varšavské ulice. „Jestli vás zajímá názor těch, kteří ve Varšavské žijí, zda chtějí bydlet na Florenci, tak ne, nechceme. Už dnes jsme omezováni a nechceme chodit přes terminál. Terminál ano, ale v jiné lokalitě,“ řekl.

Život vedle dopravního terminálu ale podle Vladimíra Tůmy kvalitu života obyvatel nesníží. „Naopak povede ke zlepšení. Sníží se dopravní zatížení a autobusy budou oproti dnešnímu stavu zajíždět přímo do objektu,“ vysvětloval s tím, že hluku už nebude tolik.

Autoři počítají také s tím, že na ploché střeše vznikne zahrada s dětským hřištěm a dalšími prvky.

3 Kde máme Tržní náměstí?

Se vznikem nového náměstí u Tržnice původně počítalo vedení radnice. Ve studii ale nakonec chybí.

„Lidé se potřebují sdružovat, setkávat a vy to nejvhodnější místo zabijete velkou budovou,“ řekl Otmar Homolka z opozičního hnutí O co jim jde?! Zmínil přitom, že za největší problém studie považuje, že neexistuje žádná jiná varianta.

Autoři vysvětlovali, že plocha před Tržnicí nemá potenciál, aby se náměstím stala. „Náměstí vznikala vždy přirozeně - kolem křížení obchodních cest, a navazovala na to funkce služeb, bydlení, bývaly tam dominanty jako radnice a podobně. Tady to chybí,“ popsal Vladimír Tůma a promítl fotografie klasických českých náměstí.

Zmínil přitom, že výškový rozdíl plochy činí 4 metry. Pokud by jej chtěl dorovnat schodištěm, bylo by Tržní náměstí veliké jen jako dvě parcely pro rodinný domek. „Chceme náměstí, ne nádraží“ je přitom název petice, pod kterou se na internetu zatím podepsala stovka lidí.

4 Chebský most bude vždy problém

Čtyři namísto dosavadních dvou pruhů by měl v souvislosti s terminálem dostat frekventovaný Chebský most. Široký tak bude zhruba 17 metrů.

„Pamatuji si návrh na jeho rozšíření na čtyři pruhy. Ten ale zatrhli. Chebský most bude vždycky problém, a to kvůli památkářům,“ upozornil jeden z diskutujících. Podle primátora zatím nelze předjímat, jak jednání dopadne.

5 Splňujete normy?

Plynulejší provoz mají zajistit nově vymyšlené křižovatky před a za Chebským mostem. A právě ony vyvolávají otázky u odborníků. Jedním z nich je karlovarský stavební inženýr Milan Russev. Domnívá se, že jsou v rozporu s potřebnými normami, respektive požadavky ČSN. „Upozorňuji, že střet s ČNS může být fatální,“ řekl.

Podle primátora bude studie odborný posudek potřebovat, čeká ji dokonce celý balík takzvaných závazných stanovisek. To už ale souvisí s dalším stupněm.

I sami autoři v diskuzi často zmiňovali, že studie je ověřovacím dokumentem, zda se terminál do vybraného prostotu vejde. Nejedná se tedy o takzvanou územní studii. Na některé oponenty to ale v Národním domě tak nepůsobilo.

  • Nejčtenější

Svépomocí už 21 let opravuje historickou usedlost. Často stylem pokus omyl, říká

29. dubna 2024

Premium Při příjezdu do Valče na Karlovarsku si mohou turisté u silnice všimnout šipky, která láká k...

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči opět projedou po mostech na Karlovarsku, ze kterých utekli stavbaři

25. dubna 2024  14:25

Téměř s rok a půl dlouhým zpožděním oproti původnímu plánu začaly motoristům sloužit dva mosty přes...

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

ROP severozápad přinesl regionu miliardy korun a také spoustu problémů

2. května 2024

Evropské dotace v Karlovarském kraji zaplatily dálnici D6, obchvaty měst i vybavení nemocnic....

Vybral jsem si být chudý, ale šťastný, říká chovatel obrů s něžnou duší

1. května 2024  9:13

Když se mu narodil syn s postižením, hledal Bohumil Stránský cestu, jak pomoci. A do rodiny pořídil...

Křišťálový lístek pro každého pohřbeného. Strom vzpomínek bude prvním v Česku

30. dubna 2024  13:18

Moderní a neobvyklé pietní místo má vzniknout ještě letos na městském hřbitově v Mariánských...

Novým trenérem volejbalistů Karlovarska je Ital Mascia, vystřídal Hudečka

30. dubna 2024  12:48

Novým trenérem volejbalistů Karlovarska je Stefano Mascia. Západočeský klub o tom informoval na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...