Dostavbu rychlostní silnice R6 považuje současná vláda za jednu ze svých priorit.

Dostavbu rychlostní silnice R6 považuje současná vláda za jednu ze svých priorit. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ze silnice R6 je priorita vlády. Platit by ji mohli i soukromníci

  • 35
Je to skvělá zpráva pro motoristy. Dostavbu rychlostní silnice R6, která zajistí potřebné spojení Karlovarského kraje s Prahou, považuje současná vláda za jednu ze svých priorit.

První auta by se proto měla po toužebně očekávané komunikaci prohánět už dříve než v roce 2028 - jak předpokládal původní plán. Ministr financí Andrej Babiš navíc naznačil, že na financování výstavby by se mohly podílet i soukromé firmy.

„Dokončení rychlostní komunikace R6 je jednou z priorit vlády,“ prohlásil nový ministr dopravy Dan Ťok. Vláda má podle něj v plánu už v příštím roce zahájit výstavbu hned tří úseků R6.

„Jde o obchvaty Lubence a Řevničova a o úsek Nové Strašecí - Řevničov,“ upřesnil Dan Ťok. Navíc letos začne motoristům sloužit nový úsek u Lubence.

O tom, kolik stát za nové úseky rychlostní komunikace zaplatí, se Ťok nezmínil. Uvedl ale, že do Karlovarského kraje přijde od ministerstva dopravy letos 200 milionů korun na opravy komunikací.

„Kraj má navíc příležitost získat část z balíku 4,4 miliardy. Tyto prostředky jsou určené na rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd,“ podotkl ministr.

„Pro celý náš region je prohlášení ministra Ťoka zlomovým okamžikem,“ reagoval karlovarský primátor Petr Kulhánek na zprávu, že R6 je znovu na seznamu priorit vlády.

„Ministerstva dopravy a financí jsou po letech, kdy projekt zapadal stále hlouběji, konečně za jedno. Slova o tom, že rychlostní komunikace bude, tady posloucháme už 15 let. Chci věřit tomu, že teď už to skutečně bude pravda,“ dodal Kulhánek.

Existuje několik možností, jak dostavbu urychlit

Termín dokončení celé silnice R6 je prozatím rok 2028. Dan Ťok ovšem věří tomu, že se jej podaří zkrátit. Mechanismů vidí hned několik. Třeba vybírat dodavatele ještě před vydáním stavebního povolení či sjednotit posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA se stavebním řízením.

Jak moc by tyto úpravy mohly dostavbu rychlostní silnice uspíšit, si ovšem ministr dopravy netroufá odhadnout. „Každopádně uděláme vše pro to, aby se podařilo termín dokončení co nejvíce zkrátit,“ ubezpečil Dan Ťok.

Ministr financí Andrej Babiš nastínil ještě jednu možnost, jak by se dala dostavba rychlostní komunikace urychlit. „Neustále mluvíme o takzvaných PPP projektech, tedy propojení veřejného a soukromého sektoru. Zatím ale žádný nemáme. Na ministerstvu proto uvažujeme o možnosti vyhlásit na dostavbu R6 soutěž a změnit tak celý systém dostavby,“ naznačil ministr financí.

Šanci na uvedení PPP projektů do reality chce dát Dan Ťok například při výstavbě silnice R35 z Hradce Králové do Mohelnice.

Zatím nic ale nenasvědčuje tomu, že by z rychlostní silnice zmizel jeden z jejích nejrizikovějších úseků, průtah Karlovými Vary. Podle dopravního inženýra Oto Řezanky je jeho současná podoba absolutně nevhodná.

„Vyřešil by to obchvat Karlových Varů, za který už řadu let bojujeme,“ konstatoval uznávaný dopravní expert.