Záchranářský vrtulník. Ilustrační snímek

Záchranářský vrtulník. Ilustrační snímek | foto: Petr Przeczek, 5plus2.cz

Na heliportu karlovarské nemocnice nově přistanou i armádní vrtulníky

  • 1
Pacienti v ohrožení života budou mít větší šanci na přežití. Na heliportu Karlovarské krajské nemocnice totiž začnou přistávat nově armádní vrtulníky, které v kraji zajišťují leteckou záchranku.

Až sto vzletů a přistání za rok. Tak by měl nově vypadat provoz na heliportu Karlovarské krajské nemocnice (KKN). Téměř čtyři a půl roku po slavnostním otevření Pavilonu akutní medicíny v KKN bude moci na heliportu přistávat armádní záchranářský vrtulník Sokol.

Dosud to nebylo možné. Původní projekt totiž počítal s tím, že leteckou záchranku už nebude zajišťovat armáda, ale civilní firma, která disponuje vrtulníky o přibližně tunu lehčími než Sokol. Služba ale nakonec zůstala v rukou armády.

Předchozí vedení nemocnice v roce 2012 mělo zato, že úpravy heliportu pro těžší Sokoly by stály miliony korun. Nové propočty ale ukázaly, že náklady budou mnohonásobně nižší.

„Projektovou přípravu za téměř devadesát tisíc korun bez DPH platil kraj ze svého rozpočtu. Náklady na úpravu heliportu pak dosáhnou dalších padesáti tisíc korun,“ uvedl krajský radní pro zdravotnictví Jan Bureš. Na přistávací ploše bude nutné například změnit značení plochy či zvětšit ochranné sítě.

Pro pacienty v kritickém stavu je změna zásadní, heliport totiž výtahem přímo navazuje na operační sály. Pokud se dříve stav pacienta zhoršil a byl nutný jeho transport do jiné nemocnice, musel se naložit do sanitky a převézt na karlovarské letiště. Nyní stačí jen vyjet o patro výš. „Tyto převozy odpadnou. Ušetří se tím cenné minuty,“ popsal hlavní výhodu mluvčí KKN Vladislav Podracký.

S tím souhlasí i Zdeněk Paška, náčelník Odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny. „Zprovoznění střešního heliportu je nesporně přínosný krok. Výrazně zkrátí transportní čas především při sekundárních převozech pacientů do jiných specializovaných center, která nejsou v karlovarské nemocnici dostupná. Dosud museli být tito nemocní převáženi až na karlovarské letiště,“ vysvětlil Paška.

Z Karlových Varů jsou pacienti transportováni nejčastěji na specializovaná neurochirurgická a kardiochirurgická oddělení v Plzni nebo Praze, a to kvůli cévním výdutím nebo infarktům myokardu. V obou případech se přitom často hraje o každou minutu.

Do současné chvíle byl heliport využíván přibližně šestkrát ročně, když se o transport postarali letečtí záchranáři z Ústí nad Labem či Prahy. Ti totiž ke své činnosti používají o tunu lehčí stroje Eurocopter 135. Nové opatření počet letů zvýší, počítá se až se sto lety ročně.

Na nárůst transportů se zdravotníci v KKN nějak zvlášť nemusí připravovat. „Tyto věci jsou pro náš personál běžnou součástí pracovního dne,“ ubezpečil Podracký.

Značení a úpravy potřebné k přistání se začnou uskutečňovat hned, jak to počasí povolí. „Jakmile pak armáda obdrží oficiální stanovisko od Krajského úřadu Karlovarského kraje, bude následovat cvičný zálet heliportu. Poté bude možné jeho běžné užívání,“ konstatoval plukovník Zdeněk Paška.