Petr Nývlt bydlí u opraveného historického mostu v Šemnici. Kamiony tam nevidí...

Petr Nývlt bydlí u opraveného historického mostu v Šemnici. Kamiony tam nevidí ani trochu rád. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Na historický most v Šemnici dál jezdí kamiony. Nezastaví je ani zákaz

  • 3
Nové škody za desítky tisíc korun se objevují na historickém mostě i sousedním rodinném domku v Šemnici na Karlovarsku. Dům obývají Nývltovi, kteří stále řeší trampoty s neukázněnými řidiči kamionů. A to i přes nově instalované fotopasti a dohled policistů.

Nývltovi zaznamenali na svém majetku zatím poslední pohromu. "Tak ten sloupek od plotu, který nám v listopadu 2013 poškodil kamion, jehož řidič mě pak napadl, začátkem července definitivně zboural další kamioňák. Ale podle nejnovějšího sdělení pana hejtmana se tu nic moc neděje. Od poloviny června, kdy jsem doma na neschopence, najely na most čtyři kamiony, i když jim to dopravní značka zakazuje," rozčiloval se Petr Nývlt.

Několik dalších kamionů se podle něj podařilo včas zastavit policistům. Na krajský úřad putují e-maily s fotografiemi uvolněných šroubů, které vypadaly po generální opravě mostu z roku 2012.

Fotografie v koši neskončily. Podobné snímky z úzkého mostu, na kterém uvázly kamiony, má z nainstalovaných fotopastí i krajský úřad.

"Stížnosti pana Nývlta na zbloudilé kamiony jsme řešili. Navrhovali jsme bránu, pod kterou by projelo jen osobní auto. Nebylo to povoleno. Za druhé se ozvali zemědělci, že by tudy nemohli projíždět, takže jsme nainstalovali fotopasti. A policie dělá v Šemnici kontroly," uvedl hejtman Josef Novotný.

Most šetří obyvatelům Šemnice kilometry

Poznamenal, že nevidí rád, když kamiony most ničí. S návrhem na omezení tonáže na příjezdové komunikaci ale kraj u policie neuspěl, takže se vše točí stále dokola. Krajská vláda ale ocenila, že po rekonstrukci a zprovoznění mostu si obyvatelé Šemnice ušetří dvacet kilometrů dlouhou objížďku.

Na jedné věci se ale obě strany, i když s výhradami, shodly. Aby byl vojenský skládací most z třicátých let minulého století národní kulturní památkou. Petr Nývlt o to požádal spolu s nadšencem Jaroslavem Lukšíkem z Karlových Varů ministerstvo kultury 22. července 2012. Oba si slibují, že se tak zabrání pokračující devastaci mostu při projíždění těžkých kamionů.

Vzorem jim jsou mosty v Hradci Králové nebo u Kunětické hory, kde těžká technika na historické objekty nesmí. Ty mimo jiné slouží při rekonstrukcích bitev z II. světové války.

"Před dvěma týdny jsme na ministerstvu věc prostřednictvím starostky Bečova nad Teplou Olgy Halákové urgovali," sdělil Jaroslav Lukšík. Má i podporu památkářů. Regionální komise pro posouzení návrhů při pobočce Národního památkového ústavu v Lokti doporučila zpracovat návrh na prohlášení tohoto mostu za kulturní památku.

"Vyhlášení kulturní technické památky bych uvítal. Jen jsem zvědavý, jak pochválí pana Nývlta místní zemědělci, kteří najedou s každou fůrou slámy o 20 až 30 kilometrů více," uvedl Josef Novotný.