Provizorium na karlovarském horním nádraží.

Provizorium na karlovarském horním nádraží. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Cesta na vlak se na karlovarském horním nádraží mění v pochodové cvičení

  • 2
Koupit si lístek v provizorní pokladně a pochodovat téměř přes celý areál nádraží podél kolejí, které za modrou plachtou nejsou vidět. K nim se cestující mohou dostat dírou v oplocení, jenomže cestu jim zatarasí páska se zákazem vstupu. Provizorium na karlovarském horním nádraží lidem znepříjemňuje cestování.

„Dolní nádraží! Jede někdo na dolní nádraží?“ Muž s nápisem Security na zádech, který pouští cestující do kolejiště, se co chvíli mění ve vyvolávače. Upozorňuje lidi před páskou na cílovou stanici konkrétního vlaku.

„Upozorňujeme cestující, že vlak odjede z provizorního nástupiště ve směru...“ zní před odjezdem. První a druhá kolej totiž nejsou, takže osobáky a rychlíky odjíždějí ze třetí a čtvrté.

„Ono to asi jinak nešlo,“ rezignovaně prohlásil starší muž, který vystoupil z vlaku od Nových Hamrů. Ne každý je ovšem tak smířlivý.

„Bude to hezké nádraží. Ale trvá jim to už strašně dlouho,“ posteskla si studentka Nela z Chodova. Vlakem jezdí denně. A často ho musí i dobíhat. To za současné situace nehodlá riskovat. „Radši si dávám většího fóra,“ vysvětlila.

Má smůlu, že za relativně krátkou cestu domů ji čekají hned dva kritické body. Vzhledem k tomu, že správce kolejí dělá opravy i na jejím „domovském“ nádraží v Chodově, musí vystoupit v Novém Sedle a zbytek cesty dojet náhradním autobusovým spojem.

Bojové podmínky na hlavním karlovarském nádraží přitom jen tak neskončí. V dubnu by sice měla veřejnosti začít sloužit nová staniční budova, její zprovoznění ovšem situaci nijak zvlášť nezjednoduší. Spíše naopak. Vzhledem k tomu, že práce na první koleji ještě nějakou chvíli potrvají, a pokladny se (opět provizorně) přesunou do novostavby, prodlouží se cesta od kasy k vlaku ze současných 150 kroků odhadem na dvojnásobek.

Situace by přitom měla trvat až do srpna. „Omezení potrvají do 30. srpna letošního roku,“ potvrdil Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty. „Poté bude první nástupiště přilehlé k výpravní budově uvedeno do takového stavu, který umožní bezpečný pohyb cestujících k provizorním nástupištím a novou výpravní budovu bude možno plnohodnotně užívat,“ doplnil mluvčí.

Ani nová staniční budova, kterou zhotovitel předal správcům kolejí do zkušebního provozu 30. března, tedy deset měsíců po úplně prvně plánovaném termínu dokončení, nebude zpočátku bez vad. Ty drobné opraví dělníci ještě před otevřením.

Komplikace jen tak neskončí

Ale ani po něm nebude vše definitivní. Vedle provizorně umístěných pokladen v přízemí objektu bude cestujícím po nějakou dobu komplikovat život i dočasná sádrokartonová stěna, která zakryje „ražbu“ podchodu k nástupištím.

Ani tím vším ovšem strasti cestujících neskončí. O další se postará město. Na jeho bedrech totiž spočívá vybudování zbrusu nové lávky pro pěší na sídliště Růžový vrch. Stavba ještě nezačala, a už se komplikuje. Podle náměstka primátora Čestmíra Bruštíka by stavba měla začít v květnu. Pokud ovšem dodavatel převezme staveniště.

„Původně jsme chtěli staveniště předat k poslednímu březnu, ale dodavatel ho nepřevzal. Teď tuto komplikaci řešíme,“ konstatoval Bruštík.

Mohlo by se zdát, že letošním srpnem veškeré komplikace spojené s výstavbou nové odbavovací budovy nádraží skončí, ale opak je podle Bruštíka pravdou. Zbývá totiž ještě dát konečnou podobu prostoru před nádražím. A to je naplánované až na příští rok.

„Jsem zvědavý, jak to dopadne. Celá akce má minimálně deset měsíců skluz,“ neradostně podotkl Čestmír Bruštík.

Projekt výstavby nového nádraží odstartoval předloni v červnu. Původní termín dokončení, květen 2016, stavbaři kvůli problémům se založením stavby posunuli na loňský říjen. Nakonec stavba skončila letos v březnu.