„Vcelku mě to mrzí, neboť Thermal byl postavený jako festivalový palác, aby karlovarská přehlídka získala silnější pozici mezi ostatními evropskými festivaly a nepřevzala si ji Moskva,“ říká.
Nejnovější zprávou kolem Thermalu je, že plánovaná rekonstrukce nezačne po festivalu, ale až na konci roku. Co zdržení říkáte?
Otevírá nám to cestu k tomu, zkusit dál komunikovat s představenstvem Thermalu, aby byla rekonstrukce citlivá a uctivá k jeho architektuře. Vím, že se Thermal musí zrekonstruovat a doufám, že se to brzy povede. Další prostor k přemýšlení nad úctou k němu ale vcelku vítám.
Proč vás rekonstrukce trochu děsí?
U takových poměrně složitých domů je strašně těžké udržet rekonstrukci kvalitní. Thermal byl postavený s velkým citem pro detail a na něm i všechno stojí. Machoninovi osobně jezdili do továren a vybírali koberec, skla, lampy, lžičky na kávu tak, aby to bylo vkusné a všechno k sobě ladilo. Kvůli rekonstrukci je nutné najít dobrého architekta, který bude muset bohužel obětovat hodně času i úsilí a bude detaily ctít. Rekonstrukce mě děsí proto, že je strašně jednoduché tyto detaily ztratit. Thermal není kulturní památkou a to, že stojí v památkové zóně, nestačí.
Co na plánovanou rekonstrukci říká vaše babička? Reaguje na ni nějak, nebo už trochu rezignovala vzhledem k událostem, které se kolem Thermalu v poslední době staly?
Babička se za svá autorská práva k Thermalu bije už dlouho, od 90. let. Nejvíc se bila při poslední rekonstrukci panem architektem Syrovým kolem roku 2014. Babičce už je 88 a je poměrně rezignovaná, zároveň ale někdy strašně naštvaná a mrzí ji to. A to vzhledem k tomu, že sleduje, jak jsou všechny její domy od 90. let rekonstruovány bez jejího vědomí.
Ve středu pořádáte od 15 hodin komentovanou prohlídku Thermalu v češtině, ve čtvrtek v angličtině. V čem to bude letos jiné?
Poslední dva roky jsme je dělali i po interiéru hotelu. Letos jsme si řekli, že trochu zaimprovizujeme a budeme chodit jen po exteriérech, které ale také otevírají spoustu témat.
Jaká například?
Třeba proč takto Thermal vypadá a jaké bylo zadání soutěže. Byly tam mnohem divočejší projekty, například Karel Prager navrhoval do údolí bazén, hotel měl být naopak na kopci. Exteriér má v sobě mnoho uměleckých děl od nejlepších českých umělců té doby, dnes jsou velmi uznávaní a tady se vlastně ani neví, že tu jejich díla jsou.
Prohlídka letos nebude omezená počtem míst?
Nebude, stačí přijít ve tři k poště naproti Thermalu. Provázet budu já s bratrem.