Velebený, dlouho očekávaný i zatracovaný. Takovými přízvisky se může chlubit jihovýchodní obchvat Chebu, po kterém už sviští automobily. Zatímco lidé z ulic Evropská a 17. listopadu v posledních týdnech před dokončením nedočkavě stříhali pomyslný metr, obyvatelé Hájů, Švédského vrchu a Podhradu s obavami vyčkávají, co jim nová dopravní situace přinese.
„Na dokončené komunikaci zahájil 1. září zkušební provoz. Do ostrého komunikace vstupuje o týden později, 7. září. Na tento termín je plánováno i slavnostní otevření jihovýchodního obchvatu,“ potvrzuje mluvčí kraje Jana Pavlíková.
Starosta Chebu Petr Navrátil doufá, že nová silnice dopravě v centru města citelně odlehčí. „Pokles projíždějících aut by měli řidiči poznat především na okružní křižovatce u obchodního domu Tesco a pak na hlavních tazích k hraničním přechodům,“ uvádí starosta.
Obchvat má odvést z města tisíce aut denně
Podle náměstka hejtmana Jakuba Pánika obchvat odvede z města až pět tisíc osobních automobilů a téměř pět stovek kamionů denně. Čísla jsou výsledkem sčítání automobilů, které se v Chebu před časem uskutečnilo.
„Čím míň aut tudy projede, tím líp,“ netají se názorem Martina Hlavatá, která bydlí v domě na hlavním silničním tahu a přes vytíženou Evropskou ulici vodí dceru do školky. „Když kolem jede kamion, třesou se nám tabulky v oknech. Problém je i vyvětrat,“ popisuje strasti života poblíž rušné komunikace.
„Dá se očekávat, že obchvat krátce po otevření skutečně část řidičů přiláká. Možná i ze zvědavosti si každý bude chtít novou trasu projet,“ myslí si Pavel Pagáč, jeden z představitelů občanské iniciativy Za přívětivý Podhrad, která vznikla právě kvůli stavbě jihovýchodního obchvatu.
Ta má lví podíl na tom, že se zároveň se stavbou obchvatu začalo s úpravami navazujících úseků silnic. Sdružení také nechalo za vlastní peníze zpracovat bezpečnostní audit, který odhalil kritická místa v silniční síti, kde hrozí časté dopravní nehody.
„Jsme rádi, že naše připomínky investor vyslyšel. Například jsme chtěli, aby se nebezpečná křižovatka ve Vrázově ulici změnila na okružní. A to se povedlo. Otázkou je ale nárůst počtu kamionů. Obáváme se, že silnice začne plnit funkci nového přivaděče na německou dálnici A 93. A kvůli tomu začnou přes Cheb jezdit i kamiony, které v minulosti mířily do Německa jinudy,“ vysvětluje Pagáč.
Podle jeho slov je také otázkou, jak přijmou nárůst kamionové dopravy v Německu. Obci Waldsassen totiž obchvat stále chybí. „S hodnocením obchvatu bych počkal, až se poměry na silnicích ustálí. Krajský úřad avizoval, že po čase nechá zpracovat nové sčítání automobilů. To budou k dispozici i údaje z navazujících komunikací. Pak uvidíme,“ doplňuje Pagáč.
Stavba, jejíž přípravu provázely protesty obyvatel, začala v březnu loňského roku. Nová silnice je 3,4 kilometru dlouhá a vede od části města Podhrad až k chebské čtvrti Svatý Kříž. Na stavbu získal kraj z Regionálního operačního programu Severozápad příspěvek takřka 334 milionů korun. Dalších přibližně 60 milionů zaplatí ze svého rozpočtu.