Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Kraji hrozí desetimilionová pokuta. Neprávem, brání se hejtmanství

  • 0
Více než desetimilionová pokuta hrozí Karlovarskému kraji za stavby dopravních terminálů v Chebu a Mariánských Lázních. Potíže přinesly smlouvy s obalovnami živičných směsí, které ovšem byly podle politiků v době vzniku projektů zcela v pořádku. Vedení kraje se bude proti takzvané korekci bránit a věří, že uspěje.

Naprosto hladký průběh měly stavby dvou moderních terminálů v Chebu a Mariánských Lázních, které lidem začaly sloužit na podzim roku 2012. Tekly do nich evropské dotace a vše se zdálo být v pořádku až doteď, kdy kraji kvůli nim hrozí několikamilionová pokuta. 

Za chyby by měl zaplatit 10 procent z jejich ceny, což v případě chebského terminálu činí zhruba 4,7 a v případě mariánskolázeňského zhruba 5,8 milionu korun.

„Proti korekci se odvoláme, u všech právních kanceláří máme definici, že v tomto případě nemůžeme neuspět,“ řekl hejtmanův náměstek pro oblast dopravy Jakub Pánik.

On a jeho kolegové z rady přitom kroutí nad pokutou hlavami. V roce 2011 totiž vydal antimonopolní úřad rozhodnutí, že v zadávacích podmínkách staveb musí být i smlouva s obalovnou živičných směsí, která dodá asfalt. 

Kraj to tedy udělal jak v případě chebského, tak mariánskolázeňského terminálu. 

Jenomže o rok později Nejvyšší správní soud rozhodl, že by taková podmínka ve výběrových řízeních být neměla. Úřad Regionální rady, s nímž podepsal kraj smlouvu o dotaci, ovšem toto rozhodnutí uplatnil zpětně, tedy i na případy, které se řídily předchozím opačným rozhodnutím antimonopolního úřadu.

„Všem nám připadá naprosto nelogické, aby se v právním státě takto postupovalo,“ podotkl Jakub Pánik. Kraj už připravuje odvolání a žádost o prominutí pokuty. Pokud nevyjde, chce se bránit soudně. 

Zastupitelům přitom radní předloží návrh na převod peněz, aby byl kraj na případné zaplacení pokuty připravený, a to i s možným penále. Právě na tyto a další podobné potíže radní už zhruba půl roku plánují, že najmou externí právníky.

Kraj musí se zakázkou na externí právní služby spěchat

S nápadem přitom přišla ještě bývalá koalice, ve které po boku sociálních demokratů seděli komunisté. Podle tehdejší vicehejtmanky Evy Valjentové za poslední dva roky nebyl krajský projekt, kvůli kterému by kraj nemusel řešit sankce.

„My se ale chceme bránit správními žalobami, a protože je toho hodně a ve velkých objemech, rádi bychom vše zadali jedné externí firmě, která by se těmto problémům věnovala,“ vysvětlila únorové rozhodnutí s tím, že kraj sice své právníky má, jenomže ty využívá v menších kauzách a řešení korekcí v Evropou dotovaných projektech je mnohem složitější. 

Jak se ale zdá, kraj to se skutečnými odborníky nebude mít tak jednoduché.

„Stanovili jsme podmínky včetně hodinové ceny, která odpovídala, řekl bych, nadprůměrné hodinové ceně právníka. Za ty peníze se nám nepřihlásil vůbec nikdo. Problematika je i mezi právními kancelářemi specifická. Nechceme, aby to byl někdo, kdo je nejlacinější, a taky nechceme říkat dopředu, kolik za to dáme. Ale potřebujeme někoho, kdo je skutečně tyto věci schopen řešit,“ uvedl hejtman Martin Havel.

Sám přitom upozorňuje, že kraj musí se zakázkou na externí právní služby spěchat, neboť první jednání týkající se správních žalob přijdou na řadu co nevidět. Hejtman odhaduje, že je zapotřebí vyřešit to v řádech týdnů. 

Kraj podle něj osloví přibližně pět zájemců o zakázku, ze všeho nejdřív ale musí stanovit kritéria. Podobnou zakázku před časem vypsaly i Karlovy Vary, a to po dobu čtyř let. Její orientační hodnotu stanovily na 17,4 milionu korun. Podle mluvčího radnice Jana Kopála to v praxi znamená, že pokud by například jeden rok neřešilo město náročný soud, cena zakázky by klesla.

Kraj už připravuje odvolání a žádost o prominutí pokuty. Pokud nevyjde, chce se bránit soudně. Zastupitelům přitom radní předloží návrh na převod peněz, aby byl kraj na případné zaplacení pokuty připravený, a to i s možným penále.