Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město použili speciální povrch z gumoasfaltu. Nyní budou sledovat, jak se experiment osvědčí. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Příslib od státu: Karlovarský kraj dostane stamiliony na opravu silnic

  • 3
Osm set milionů korun na opravy silnic nižších kategorií by podle hejtmana Josefa Novotného mohl získat Karlovarský kraj z balíku až třinácti miliard, které chce rozdělit stát. Záměr v Karlovarském kraji představila ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová.

Vypadá to, že se schyluje k nejmohutnějším opravám silnic za několik posledních let. Stát musí rychle a co nejrozumněji utratit miliardy z Evropské unie, jež se dosud nepovedlo vyčerpat na akce v oblasti životního prostředí.

Ministryně Jourová v úterý v Sokolově na zasedání Asociace krajů ČR potvrdila, že se vynasnaží ve vládě a potom v Bruselu dojednat, aby bylo možné zbylé peníze převést do dopravního programu a opravit za ně silnice 2. a 3. tříd.

"Požádala jsem kraje o podklady, zda mají připraveny projekty k prostavění třinácti miliard korun. Tato suma je ohrožena vrácením do bruselské pokladny. My si však nemůžeme dovolit nechat ji ležet ladem," uvedla Jourová.

Necelá miliarda korun by v Karlovarském kraji posloužila na rekonstrukci zhruba jedné pětiny okresek, které nový asfalt zoufale potřebují.

Jasno podle ministryně bude do konce března. Zdejší silničáři už vybrali spoustu cest, kde by asfalt začali ve velkém vyměňovat.

"Máme co opravovat. Sestavili jsme obsáhlý seznam akcí se stovkami úseků silnic dokonce za více než 800 milionů korun. To pro případ, že bychom vysoutěžili nižší ceny, než nyní předpokládáme," řekl ředitel Krajské správy a údržby silnic Zdeněk Pavlas.

Má to dva háčky. Stamiliony korun je nutné utratit v šibeničním termínu do konce roku 2015. To bude náročné na organizaci mnoha dopravních uzavírek. A druhé omezení - evropské peníze zřejmě mohou kraje použít jen na opravy s vazbou na ekologii.

I proto silničáři na seznam vybírali cesty v Chráněné krajinné oblasti Slavkovský les a také průtahy v obcích a městech, kde si lidé stěžují na hlučnost a prašnost. Tady je možné pokládat protihlukové asfaltové směsi.

Oprava všech silnic v kraji by stála čtyři miliardy

Podle Pavlase by se dočkala třeba Aš, Sokolov, Cheb. Ředitel silničářů nadhodil ještě jednu otázku: Jestli firmy vůbec mají dost strojů a lidí, aby nával zakázek zvládly.

Vyfrézovat a znovu vyasfaltovat kilometrový úsek stojí asi 2,5 až tři miliony korun. Kdyby se měly opravit všechny děravé cesty a mosty v regionu, stálo by to celkem čtyři miliardy korun.

"Neumím si vůbec představit, že bychom to zvládli z našeho ročního rozpočtu ve výši 1,7 miliardy. Situace ohledně stavu silnic je vážná a na jeho vylepšování od státu žádné peníze nedostáváme," připomněl hejtman Novotný.

To by se teď mělo díky evropským dotacím jednorázově změnit. "Každý kraj by měl dostat stejně - zhruba 800 milionů." K tomu je třeba připočítat další stovky euromilionů, jež na krajské dopravní stavby přijdou z regionálního operačního programu ROP Severozápad.

Kraj z ROP požádal o 1,1 miliardy třeba na obchvat Hroznětína (435 mil. Kč), na opravu silnice Merklín - Pstruží (78 mil. Kč), trasy Nejdek - Pernink (120 mil. Kč), Žlutice - Chyše. Také na dokončení opěrných zdí u Oloví a Lokte, mostů v Teplé a Děpoltovicích (mosty a zdi za 170 mil.).