Města i kraj chce, aby se vytěžené lithium přepravovalo po železnici

Města i kraj chce, aby se vytěžené lithium přepravovalo po železnici | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Lithium se bude z Horního Slavkova vozit po kolejích, žádají okolní obce

  • 17
Doprava bude jedním ze stěžejních bodů při posuzování vlivu těžby lithia v lokalitě Horní Slavkov na životní prostředí. Takzvaná studie EIA, kterou zpracovává ministerstvo životního prostředí, by měla být hotova do konce srpna.

Představitelé míst, kterých se dotkne těžba, s napětím očekávají ministerský posudek EIA. Její stanovisko je závazné. „Logistice věnujeme při posuzování každého projektu velkou pozornost,“ uvedl při návštěvě Karlovarského kraje ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Osobně sice nezasahuji do odborného procesu státní správy, naším zájmem ale je, aby doprava nezatížila obce. A když už, tak jen minimálně,“ řekl. Pokud v posudku EIA bude takříkajíc natvrdo daná podmínka týkající se dopravy, budou ji muset těžaři dodržet.

„Troufám si ale říct, že podmínky ohledně dopravy, která okolí nezatíží, budou v posudku jasně dané,“ zdůraznil Brabec.

Jen pásový dopravník a vlak

Po tomtéž od samého počátku volají i radnice jak z Horního Slavkova, tak z nedalekého Lokte, přes který by vytěžený materiál vozily kamiony. Například hornoslavkovská radnice těžbu podpoří pouze za předpokladu, že těžaři pro dopravu materiálu využijí pásový dopravník. Ten by spojil dobývací místo s železniční vlečkou vzdálenou asi 400 metrů.

„Je to jediný způsob dopravy, který by pro nás byl snesitelný,“ konstatoval starosta Horního Slavkova Alexandr Terek.

Kamiony jsou nepřijatelné

„Měli jsme trochu obavy. Podle původních informací měl být posudek EIA hotový do konce května, a my o něm neměli žádné informace,“ uvedl loketský místostarosta Petr Zahradníček. Setkání s ministrem jej uklidnilo. Termín dokončení posudku se protáhl právě kvůli množství nejrůznějších připomínek, z nichž valná většina směřovala právě k dopravě.

I pro Loket je podle Zahradníčka důležité, že automobilová doprava je nepřijatelná. „Chceme po ministerstvu i záruku toho, že ani v budoucnu nebude možný návrat k této alternativě,“ zdůraznil místostarosta.

Ani pozitivní verdikt ministerstva, respektive studie EIA totiž nemusí znamenat pro okolní obce jistotu. „Vlečka je totiž v majetku soukromé firmy. Může se stát, že investor těžby se s ní nedohodne na využití kolejové přepravy, a my všichni budeme zase na začátku,“ upozornil na jeden z možných problémů Zahradníček.

Na podobný vývoj poukázala i hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Ani ona ovšem nechce připustit, že by vytěžený materiál těžaři na další zpracování transportovali po silnici. „I pro nás je jedinou variantou dopravy kombinace pásového přepravníku a železniční vlečky,“ konstatovala.

Strategická surovina

Horní Slavkov a Měděnec v Krušných horách jsou sice důležitá, nikoliv však stěžejní naleziště lithia v České republice. Podle odhadů tvoří ložiska ukrytá ve dvou odkalištích po bývalých dolech přibližně dvě procenta všech zásob tohoto kovu u nás. „Ta zásadní ložiska jsou pod zemí v dolech, kde se dříve těžil cín a wolfram,“ konstatoval ministr Richard Brabec.

Česká republika podle jeho slov až na uran v padesátých letech nikdy nedisponovala strategickou surovinou. Nyní se takovou komoditou může stát lithium.

„Jednou ze zásadních úloh státu při jeho těžbě je zajistit, aby i přidaná hodnota zůstala u nás,“ podotkl Brabec. V praxi by to znamenalo, že by se stát měl postarat o to, aby surovina po vytěžení neputovala k dalšímu zpracování do zahraničí, ale aby se o získávání čistého lithia zasadily firmy na našem území.

Podle odborných odhadů tvoří ložiska lithia ukrytá ve dvou odkalištích po bývalých dolech přibližně dvě procenta všech zásob tohoto kovu v České republice.