Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Se sněhem se perou i na kolejích, udržet je sjízdné pomáhá fréza

  17:37aktualizováno  17:37
Může to být romantika, většinou je to ale pořádná otročina. Udržet železniční koleje na trati mezi Karlovými Vary a Potůčky sjízdné je na partě zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty

Určitě to není práce, u které by si dva kolegové mohli popovídat o knihách, filmech sportu či o ženách. I když by na to měli času dost. Ale v okamžiku, kdy se kabinou motorového univerzálního vozíku rozezní zpěv hned tří motorů, to na na velké rozhovory není. Proto musí být posádky, které se s frézou starají o sjízdnost kolejí v regionu, sehrané tak, aby si rozuměly i beze slov.

Metr sněhu není problém

„Nejradši jezdím v noci. To má ta naše práce i romantický nádech. Odletující sníh nasvícený světly vypadá efektně,“ říká o své práci Vlastimil Cibulka, „fíra“ univerzálního vozíku. Společně s kolegou Radkem Šlajsnou se ve středu postarali o to, aby byla i první kolej u perninského nádraží použitelná.

Než začali, pokrývala ji až metrová vrstva sněhu. Sehraná posádka si s ní ovšem poradila. I když ne bez problémů.

„Tak já couvnu,“ upozornil Vlastimil Radka v okamžiku, kdy se vozík už poněkolikáté v jednom místě zadrhnul. Couvání ovšem nebylo jednoduché. Vozík ze dvou stran brzdily sněhové bariéry. Pro zkušeného fíru to ovšem není problém. Stejně jako v autě stačí drezínu rozhoupat. Dopředu, dozadu, ono se to poddá. A poddalo.

A pak zase plný „knedlík“ dopředu, Radek roztáčí frézu a ta se znovu zakusuje do masy sněhu. A znovu. A znovu. A znovu, dokud se nepodaří bariéru prolomit.

Frézu ženou dva motory z tatrovky

„Není to práce pro bábovky,“ komentuje jejich snažení jeden z kolegů ze Správy železniční dopravní cesty. Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že posádka vozu jen tak popojíždí sem a tam. Vlastně ano. Ale pouze do okamžiku, než nastane nějaký zádrhel. To musí posádka vyskočit ven a třeba i po pás ve sněhu jej řešit. A to pak jde veškerá pohoda z prvního pohledu stranou.

Motorový univerzální vozík pohání agregát známý z nákladních vozů Praga V3S. O to, aby se roztočila fréza, se starají motory hned dva. A také z náklaďáku. Tentokrát ovšem z Tatry 138.

„Trasa z Karlových Varů do Potůček na hraniční přechod měří přesně 46 199 metrů. My z ní čistíme 41 kilometrů,“ popisuje náplň práce čety Daniel Bystroň, vrchní mistr traťového okrsku v Nejdku.

Mastodont je v záloze

Vedle už zmiňovaného motorového univerzálního vozíku s frézou mají k dispozici i kolejový sněhový pluh. Mastodont zvící klasické lokomotivy ovšem už několik let na koleje nevyjel. Nebylo ho třeba.

„Nasazujeme ho pouze v okamžicích, kdy je tolik sněhu, že za frézou padá zpět do kolejiště. A tolik ho už řadu let nebylo,“ vysvětluje vrchní mistr. Ale když vyjížděl, to se děly věci. Pod bočními pluhy občas skončilo nějaké to zábradlí či značka. A na jaře bylo, co opravovat.

Fotogalerie

Pluh zatím parkuje v Chodově. „Stávával ve Staré Roli, ale každou chvíli u něj někdo rozbil okna, případně ukradl naftu. A tak jsme ho dali pod zámek,“ doplňuje šéf party železničářů.

Horské tratě patří co do zimní údržby k nejnáročnějším vůbec. „Kam se hrabou hlavní tratě v kraji. Ta do Potůček je samá zatáčka o malém poloměru oblouku, je na ní spousta přejezdů, které musíme rovněž udržovat v čistotě, a samozřejmě má velké spády,“ popisuje úskalí zimní údržby Daniel Bystroň.

Ke správcům kolejí nastupoval v roce 1983. „Za tu dobu šla technika hodně rychle kupředu. Tehdy jezdil vlak do Potůček dvě a půl hodiny. Dnes je to polovina tohoto času,“ vzpomíná mistr. A nemalý podíl na tom, že vlaky vůbec mohou v zimní záplavě vyjet, má právě jeho parta.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Prodavač bral z kasy peníze. Sliby, že desítky tisíc vrátí, nedodržel

Prodavač v jedné ze sokolovských prodejen s občerstvením bral z kasy peníze, a když se na to přišlo, šéfce sliboval, že vše vrátí. Jenže slib nedodržel a...  celý článek

Z vlastních peněz dokončuje město opravu dlažby pěší zóny v Zeyerově ulici, v...
Oprava pěší zóny se Varům prodraží, vyjde na více než milion

Mimo reklamační řízení, tedy z vlastních peněz, dokončuje město opravu dlažby pěší zóny v obchodně-správním centru Karlových Varů. Po kompletní, ovšem záruční...  celý článek

Policisté pátrají po devětadvacetiletém Radku Ferkovi ze Sokolovska.
Policie hledá muže, který ubližoval tříletému chlapci. Bil ho do hlavy

Policie pátrá po muži ze Sokolovska, který ubližoval malému chlapci. Toho mu svěřila na hlídání jeho družka. Násilník hocha tloukl do hlavy, dítě skončilo v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.