Stavba mostu na budoucím obchvatu Sokolova už dlouho stojí kvůli nestabilnímu podloží.

Stavba mostu na budoucím obchvatu Sokolova už dlouho stojí kvůli nestabilnímu podloží. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Rok. O tolik se zřejmě zpozdí dokončení obchvatu Sokolova

  • 5
Na dostavbu sokolovského západního obchvatu čekají obyvatelé třetího největšího města v kraji už několik let. A minimálně další rok budou muset počkat.

Důvodem je nestabilní podloží, které neunese piloty mostu. Může za to neočekávaný objev - celé území je totiž poddolované. Poslední třetí etapa sokolovského obchvatu je sice nejkratší, ale její součástí je přes tři sta metrů dlouhý most. Právě u něj se zjistily závažné potíže.

„Je nutné změnit založení opěry nového mostu na sokolovské straně. Důvodem je nestandardní chování geologických vrstev v místě původního hnědouhelného dolu,“ popsal Jan Lichtneger, ředitel Krajské správy a údržby silnic, která na stavbě zajišťuje technický dozor.

Na špatné podloží se přišlo až při stavbě

Na zádrhel se přišlo při práci na opěrných zdech, kdy stavbaři narazili na poddolované území i přes to, že podle dokumentace v tomto místě být nemělo. Práce byly definitivně pozastaveny kvůli jednomu z nosných sloupů estakády.

Namísto pilotu, který byl nestabilní, projektanti nově navrhli celoplošný základ tak, aby stavba nesedala a mohla se zdárně dokončit. „Projekt se musel předělat, musel se vymyslet i jiný druh založení,“ vysvětlil Jan Lichtneger.

Stavba přitom stojí prakticky od začátku letošního roku, kdy se na problém přišlo. Čekalo se totiž na odborné posudky.

Sokolovští čekají, nic jiného jim nezbývá

Původní termín ukončení výstavby byl ohlášen na březen roku 2018, nyní se mluví až o půlce roku 2019.

„Co může říct starosta města, kde se na obchvat čeká několik let a ještě se čekat bude? Samozřejmě mě to mrzí. Nedá se nic dělat. Ale musím se přiznat, že mě překvapila délka víceprací. Rok a déle je opravdu hodně. Na druhou stranu v definitivním termínu jsou započítány i nevhodné klimatické podmínky, což znamená, že stavba může být dokončena i dříve,“ konstatoval starosta Sokolova Jan Picka.

Peníze na stavbu obchvatu uvolnilo Ministerstvo financí v rámci programu na odstranění ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji.

„Nyní pokračují jednání mezi dodavatelem, ministerstvem a námi. Všechny vícepráce se nyní naceňují. Kolik to bude stát, to se zatím neví. O všem se teprve bude jednat,“ dodal Lichtneger s tím, že vícepráce půjdou za Ministerstvem financí.

Městu se nedá vyhnout

V současné době neexistuje možnost, jak bezplatně Sokolov objet. To by se ale mělo s novým rokem změnit. Letos v únoru ohlásilo Ministerstvo dopravy vyjmutí úseku D6 okolo Sokolova z cesty, kde musí mít řidiči dálniční známku.

Podle starosty ale tento krok není pro dopravu ve městě tak zásadní jako nyní pozastavený západní obchvat města.

„Tuto změnu využijí spíše lidé z blízkých obcí okolo Sokolova než naši obyvatelé. Aby to mělo opravdový význam, musela by být zdarma cesta do Chebu a do Karlových Varů, kam naši lidé dojíždějí za prací nebo zábavou,“ vysvětlil Picka.

Na zádrhel se přišlo při práci na opěrných zdech, kdy stavbaři narazili na poddolované území i přes to, že podle dokumentace tam být nemělo.