Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Daniel Beran, MAFRA

Žádná sůl ani pluhy. Část silnic nechá Karlovarský kraj pod sněhem

  • 3
Zcela bez údržby zůstane letos v zimě 55 úseků silnic třetí třídy v Karlovarském kraji. Na tyto komunikace silničáři vůbec nebudou vyjíždět. Jsou to hlavně málo frekventované vozovky.

Silničáři argumentují, že mají omezený počet zásahových vozidel. Řidiče, kteří se vydají do problematických lokalit, to ale příliš nezajímá.

"Nechápu, že vedení Karlovarského kraje má tu odvahu rozhodnout, které úseky si zimní údržbu zaslouží a které ne. Vyzkoušel jsem si, jaké je uvíznout v závěji v Krušných horách a nikomu bych to nepřál," rozčílilo rozhodnutí kraje Jiřího Košnara.

Neudržované silnice

Andělská Hora - Šemnice
Srní - hranice okresu Chomutov
Nové Hamry - Horní Blatná
Horní Blatná - Ryžovna
Hřebečná - Ryžovna
Ryžovna - Potůčky
Zlatý Kopec - Český Mlýn
Útvina - Přílezy
Teplá - Otročín
Mýtina - státní hranice
Dolní Hraničná - Horní Hraničná
Horka - Bor
Krásná u Aše - státní hranice
Šťítary u Aše - Újezd
křiž. I/21 - zámek Kynžvart
Tachovská Huť - státní hranice
Vysoká - Háj

Dodal, že v popisované situaci čekal na příjezd silničářů, nakonec mu však pomohl traktor z nedaleké vesnice.

"Doba, od které zjistíme závadu ve sjízdnosti, k výjezdu prvního posypového vozidla, je maximálně 30 minut," ujistil dispečer Údržby silnic Karlovarského kraje Josef Bulka.

Za jak dlouho dorazí pluhy nebo sypače na kritická místa?

"Časové lhůty pro zajištění sjízdnosti od výjezdu posypových mechanismů jsou u rychlostních silnic do dvou hodin," uvedl Bulka. Úseky silnic zařazené do prvního pořadí by silničáři měli zvládnout do tří hodin, vedlejší silnice pak do šesti hodin.

"Rychlost zimní údržby komunikací ovlivňuje i celá řada náhle vzniklých faktorů, například tvorba kolon, uzavírky a podobně, které ovlivňují průjezdnost silnic pro vozy zimní údržby silnic. Je třeba si uvědomit, že technika zimní údržby je výrazně širší než běžná vozidla, avšak pohybuje se za běžného provozu," upozornil Josef Bulka.

Do zledovatělé pasti může řidiče navést i satelitní navigace. "Mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi nás navigace navedla na vedlejší silnici. Kvůli souvislé ledové pokrývce byla absolutně nesjízdná. Podobně dopadlo dalších sedm aut. Sbírali jsme kamínky, abychom se z těžko řešitelné situace dostali," připomněl nepříjemnou zkušenost Karel Dostál z Karlových Varů.

"Důležitá je pro řidiče informace, že na neudržované úseky je upozorní pouze svislé dopravní značení, nikoli však navigační systémy GPS," zdůraznil Josef Bulka.