„Chce to hodně úsilí a hodně potu,“ říká mistr sklář Jan Chalupka, který tvoří samotné koule z bezolovnatého sodno-draselného skla.
Pot není v jeho případě pouze metaforou. U sklářské pece je totiž horko jako v pekle. „Nemůžu říct, že by každá koule byla stoprocentní. Bez chyb je tak každá třetí, kterou vyrobím. Hodně záleží na skle,“ říká mistr sklář.
I proto v Moseru připravují přibližně stovku koulí. „Jen ty nejlepší se dostanou do brusírny, kde jim mistr brusič dá požadovanou formu,“ přibližuje Jitka Svobodová, marketingová specialistka karlovarské sklárny.
V brusírně také poprvé přijde sklo do kontaktu s druhou neodmyslitelnou částí festivalové ceny, kovovou sochou dívky, která výrobek sklářů drží v rukou. Sošky začaly v dílně sochaře Miloše Vacka vznikat už v dubnu. V tomto týdnu dorazily do Karlových Varů.
Po Janu Chalupkovi dostává skleněné koule do rukou brusič, či, jak se ve sklářském žargonu říká, kulič. Letos je jím Jaroslav Greguš. V broušení se střídá s Jiřím Khásem, který má pro letošní rok na starosti konečnou kompletaci festivalových cen.
Ceny pro filmové hvězdy
Ceny jsou 42 centimetrů vysoké a váží pět kilogramů. Vznikají ve dvou variantách: se zlatou a stříbrnou soškou.
„Zlaté glóby dostanou tvůrci nejlepšího festivalového filmu a osobnost oceněná za celoživotní přínos světové kinematografii,“ doplňuje marketingová specialistka sklárny.
15. května 2015 |
Kdo to bude letos, je zatím stále tajemstvím, které organizátoři odhalí až 8. července při slavnostním zakončení festivalu.
Známý je ovšem jeden fakt: pro karlovarské skláře je výroba festivalových cen každoroční výzvou.
„Není to standardní sortiment. A naši odborníci musejí pracovat s obrovskou přesností. Při kompletaci sošek totiž hraje roli každý milimetr,“ vysvětluje Jitka Svobodová.
Práce na cenách pro 52. ročník festivalu zaberou mistrům z Moseru přibližně dva týdny.