Bilboard v ulici Na Vyhlídce zastínil krásnou vyhlídku na údolí Karlových Varů panoramatickou fotografií krásné vyhlídky s reklamou na krásnou vyhlídku z Krásné Vyhlídky (Bella Vista).

Bilboard v ulici Na Vyhlídce zastínil krásnou vyhlídku na údolí Karlových Varů panoramatickou fotografií krásné vyhlídky s reklamou na krásnou vyhlídku z Krásné Vyhlídky (Bella Vista). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Karlovarský kraj chce změnit pravidla pro reklamu v centrech obcí

  • 0
Další z návrhů na úpravu zákona nejspíš poputuje do Poslanecké sněmovny ze západu Čech. Po krajských dálničních kuponech, o které mnoho měsíců usiloval poslanec a bývalý karlovarský hejtman Josef Novotný, by se poslanci mohli zabývat regulací reklamy v centrech měst a obcí.

Pokud návrh, s nímž přišlo vedení kraje, odsouhlasí také krajští zastupitelé, města a obce by si mohly samy určovat, zda povolí ve svých intravilánech billboardy a další poutače. 

Pravidla pro jejich umisťování kolem silnic totiž zpřísnila nedávná novelizace zákona o pozemních komunikacích. Podle krajských radních je sice v pořádku, že zabraňuje reklamě kolem silnic a dálnic a tím zvyšuje bezpečnost řidičů, ovšem města a obce dostává do potíží.

„Nový zákon o pozemních komunikacích zavádí v intravilánech měst i obcí prakticky absolutní regulaci reklamy podél všech silnic,“ řekl hejtmanův náměstek pro oblast dopravy Jakub Pánik. 

Řada obcí v kraji už podle něj narazila na to, že nedostala pro reklamní poutač ve svém centru povolení, i přesto, že žádala jen o prodloužení pro již stávající reklamní plochu. Ta přitom svým účelům bez problémů sloužila řadu let.

„Je velký rozdíl, když máte podél dálnic čtyřicet obrovských billboardů, nebo místa, která dlouho v obcích slouží jako jejich reklamní plochy,“ zdůvodnil Jakub Pánik. Vedení kraje v návrhu na změnu uvádí, že částečnou inspirací byl i přístup některých evropských států. Ty problematiku vyřešily tím, že podél dálnic a důležitých státních silnic povoluje reklamu státní správa, zatímco v případech ostatních komunikací a intravilánech měst a obcí je to místní samospráva.

Pokud se krajská iniciativa do sněmovny dostane, má podle radních velkou šanci na úspěch. „Zákonodárnou iniciativu podává kraj, protože města, ani ta statutární, tuto iniciativu nemají,“ zdůvodnil hejtman Martin Havel.

Města přichází o peníze

Obce kvůli omezení reklamy u silnic přicházejí jednak o možnost propagovat své kulturní akce, i o příjmy do rozpočtu. „V případech umisťování reklamních poutačů je snaha zejména ze strany dopravního inspektorátu kvůli bezpečnosti v silničním provozu, aby reklamních zařízení bylo co nejméně, respektive, aby nebyly umisťovány kamkoli, kde mohou být nějakým rizikem. Tohle posuzování je přísnější, než bylo dřív. Pro nás je to samozřejmě finanční výpadek, ale rozumíme tomu, že bezpečnost na komunikacích je prioritou,“ uvedl karlovarský primátor Petr Kulhánek.

Odhaduje, že ročně mají Karlovy Vary z těchto reklamních ploch řádově stovky tisíc korun. Není to podle něj nezanedbatelná částka, ovšem zásadní vliv na rozpočet prý nemá. 

Primátor, který je rovněž krajským zastupitelem, chce návrh na změnu podpořit, pokud se mu bude zdát rozumný. 

Stejně k tomu přistupuje také Jan Picka, starosta Sokolova, jehož představitele kraj s návrhem na změnu rovněž oslovil. 

Větší problémy zatím s povolováním reklamy neměl Cheb, to ale podle starosty Petra Navrátila neznamená, že by v budoucnu nemohly nastat.