Kdy vyjedou krajští silničáři? Prý až poté, co přestane sněžit. Ministerstvo dopravy to popírá. Ilustrační snímek

Kdy vyjedou krajští silničáři? Prý až poté, co přestane sněžit. Ministerstvo dopravy to popírá. Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Prohrnout silnice až dosněží? Bláznivé, ťukají si na čelo lidé z kraje

  • 194
Naprostý chaos hrozí v zimě na hlavních tazích v Karlovarském kraji, pokud ministerstvo dopravy bude trvat na úsporných opatřeních. Náměstek hejtmana Petr Navrátil tvrdí, že ministerští úředníci nutí krajskou údržbu silnic, aby rychlostní silnici R6 a také silnice I. tříd začala na objednávku uklízet vždy poté, až přestane sněžit.

Vedení kraje před pokusem z dílny ministerstva dopravy v úterý varovalo. "Bláznivé opatření, které sice ušetří peníze, ale způsobí naprostý kolaps v dopravě," prohlásil náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Silnice I. tříd a R6 v kraji

Karlovy Vary - Ostrov
Karlovy Vary - Sokolov - Cheb - Pomezí - Německo
Jenišov - Plzeň
Cheb - Františkovy Lázně - Vojtanov - Německo
Ostrov - Jáchymov - Boží Dar - Německo

Dosud podle něho ministerstvo vykládalo zákon tak, že sypače vyjedou na rychlostní silnice nejpozději dvě hodiny poté, co začalo sněžit. Teď prý přišlo s novým výkladem - dvě hodiny poté, co sněžit přestalo. Opatření se má pokusně týkat Karlovarského a Zlínského kraje.

Ve zdejším Karlovarském kraji se jezdí na 40 kilometrech R6 a na 196 kilometrech silnic I. třídy. Ty spravuje stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. "Mohlo by se přihodit, že z uklizených a posypaných okresek, o něž se stará kraj, vyjedou řidiči na zapadanou ucpanou dálnici," uvedl Navrátil.

Na hraně zákona?

Prohrnovat všechny hlavní silnice bude pro stát Údržba silnic Karlovarského kraje (ÚSKK). Krajská firma vyhrála zakázku ve výběrovém řízení. Místopředseda představenstva ÚSKK Michal Riško připustil, že sníh by pluhy nemusely odklízet tak rychle jako dřív. "Je to otázka výkladu zákona, ministerstvo se skutečně snaží šetřit. A jde se na hranu zákona. Sníh by nemusel být uklizen až tak perfektně," uvedl Riško.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák se ohradil s tím, že jde o naprosto mylné informace. Zdůraznil, že smlouva, kterou Údržba silnic Karlovarského kraje podepsala, neobsahuje žádné nové lhůty. Pluhy mají vyjet nejpozději do půl hodiny od zjištění komplikací na silnici. Do dvou hodin pak musí zajistit, aby byly sjízdné rychlostní silnice a do tří hodin silnice I. tříd.

"Karlovarský kraj, potažmo jím vlastněná organizace Údržba silnic Karlovarského kraje, by se místo šíření nepřesných informací měl seznámit se smlouvou, kterou již podepsal," doporučil kraji mluvčí Novák.

Silničáři změny neplánují

Jenže nátlak ze strany ministerských úředníků popsal i Josef Bulka z Údržby silnic Karlovarského kraje. Účastnil se 30. října školení dispečerů zimní údržby, které vedl jeden z pracovníků ministerstva dopravy. "Tlačí nás do toho, abychom počkali, až přestane padat sníh, a pak to jeli uklidit. Je to představa poněkud diletantská," míní Bulka. Firma hodlá prohrnovat cesty tak jako dosud.

Ministerstvo ale ústy mluvčího Nováka popírá, že by některý z úředníků o změně na školení dispečerů mluvil.

Stát podle Navrátila vysvětluje opatření tak, že český řidič si musí zvykat na systém, který platí například v Rakousku. "Tedy že normální stav v zimě není silnice prohrnutá a prosolená na černý asfalt," tlumočil náměstek hejtmana. Pluhy podle něho budou muset získat k výjezdu souhlas od člověka z Ředitelství silnic a dálnic nebo z ministerstva dopravy.

Krajský šéf Ředitelství silnic a dálnic Martin Leichter se debatě na toto téma diví. O změně výkladu zákona neví. "Doufám, že je to jen nějaký informační šum." Připustil nicméně, že v opačném případě "by problémy nastaly".

Pro záchranáře je novinka nemyslitelná

Nepříjemná situace by nastala třeba pro řidiče sanitek. "Výrazně by se zhoršil převoz pacientů do nemocnic. To je nemyslitelné a nebezpečné," upozornil šéf Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Roman Sýkora.

Není to jediný problém, který má ministerstvo dopravy v kraji. Vyhlásilo soutěž na dodávku posypové soli, jenže jedna z firem se odvolala a zpochybněná zakázka skončila na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stát tak nemá těsně před zimou vysoutěženého dodavatele posypového materiálu pro silnice I. třídy a pro R6.

"Dostali jsme se do mimořádné situace. Sůl si tedy do doby, než rozhodne ÚOHS, objednáme po částech od Údržby silnic Karlovarského kraje," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic v kraji Martin Leichter. ŘSD už takto nakoupilo první várku zhruba 140 tun. Údržba silnic KK má soli plné sklady.

Náměstek Navrátil prozradil, že jedním z důvodů, proč zakázku vyšetřuje antimonopolní úřad, je kvalita materiálu. "Ministerstvo požaduje na silnice kvalitnější sůl, než je ta kuchyňská. Dalším problémem je vzdálenost od solného dolu. Vyhovuje jediný v Německu, což by znemožnilo dodávky odjinud."