Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MF DNES

Místo inspektorů bude komunikace v regionu posuzovat moderní technika

  • 0
Které úseky silnic druhých a třetích tříd potřebují nutně opravit a které naopak ještě vydrží, by nově měla Karlovarskému kraji napovědět speciální diagnostika. Tu už používá například Ředitelství silnic a dálnic. Metoda má ušetřit krajské peníze.

Doposud o rekonstrukcích krajských silnic rozhodovala desítka silničních inspektorů, kterým pomáhaly leda vrty. Stav ale stejně hodnotili více méně pohledem. Vedení kraje si slibuje, že díky nové metodě ušetří.

„Všechna čísla a data, která máme od Ředitelství silnic a dálnic a těch, kteří tuto službu používají, říkají, že poskytuje úsporu až ve výši patnácti procent. Efektivita je opravdu vysoká,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik. 

Za speciální technologii kraj zaplatí 2,3 milionu korun včetně DPH a použít ji chce na ty úseky, které připravuje na rekonstrukci správa a údržba silnic.

„Jedná se o dopravně nejvýznamnější část - větší třetinu krajské silniční sítě, tedy o silnice druhé třídy a vybrané úseky silnic třetí třídy většího dopravního významu. Celkem jde o více než 740 km silnic v první etapě diagnostiky,“ vyčíslila mluvčí krajského úřadu Jana Pavlíková.

Kraj přitom počítá s třiapadesáti opravami, k nimž patří například silnice mezi Luby a Kraslicemi, Perninkem a Klínovcem, Mariánskými Lázněmi a Bečovem, Karlovými Vary a Nejdkem nebo Ostrovem a Kyselkou.

V případě oprav silnic druhé třídy se jedná o zhruba 465 kilometrů, třetí třídy pak přibližně 280 kilometrů. Radní předpokládají, že do jara by mohly být hotové projekční podklady. Očekávají, že začátkem příštího roku vypíše Státní fond dopravní infrastruktury výzvy a kraj se do nich přihlásí. Rád by totiž získal dotace na zbylých zhruba 1 400 kilometrů, které tvoří zbytek silniční sítě v regionu.

Plány s rekonstrukcemi však radním kazí rozhodnutí ministerstva financí, podle kterého kraje nedostanou příští rok ze Státního fondu dopravní infrastruktury žádné peníze na opravy druhých a třetích tříd. Zástupci regionů už o zastavených penězích začali vyjednávat. Jakub Pánik věří, že se jim to podaří a předpokládá další jednání vlády o penězích pro krajské silnice. Letos Státní fond dopravní infrastruktury přidělil na opravy silnic nižších tříd 4,4 miliardy korun, pro karlovarský region to bylo 164,5 milionu.

Které silnice čeká prověřování

Silnice II. třídy Sokolov - Kr. Poříčí - N. Sedlo, Žlutice - Zbraslav, Valeč - Chyše, Bochov - Toužim -Teplá - M. Lázně hran. kraje, Močidlec - Žlutice - I/6, Toužim - Štědrá Krásno - Bečov n. T. -Bochov, Krásno - Loket - Mezirolí, Teplá - Sokolov - Kraslice, L. Kynžvart - Kynšperk - Luby, Libá - Hazlov - Nový Kostel, R6 - Cheb - Svatý Kříž, Aš - Hranice u Aše, Luby - Kraslice, Pernink - I/25 - Klínovec, Karlovy Vary - Nejdek, Ostrov - Pernink - Potůčky, Dolní Nivy - Chodov - K. Vary, Chyše, Mar. Lázně - Bečov n. T., Březová - Kamenný Dvůr; Cheb - Pomezí nad Ohří.

Silnice III. třídy Jenišov - Loket, Útvina - Přílezy - Javorná, Teplá - Bečov n. T., Kolová - Olšová Vrata, Rybničná - Březová u. KV, Loket - Staré Sedlo - Sokolov, Kraslice - Stříbrná - Vysoká Pec, II/210 -Dolní Rychnov - Černý Mlýn, Svatava - Krajková - Luby, Lesík - Nejdek - Pernink, I/21 Frant. Lázně - Třebeň - Kaceřov - Citice, Černý Mlýn - L. Údolí - Kynšperk, Spálená - Lomnička - Plesná, Cheb - Libá, Cheb - Horní Dvory - Dřenice, Cheb - Kozly - Mýtina, Aš - Doubrava, Ostrov - Velichov - Kyselka, Nejdek - Vysoká Pec, Stará Role - Sedlec, Sadov - Hájek