Silničářům v Karlovarském kraji chybí na opravy rozbitých cest stovky milionů korun. Ilustrační foto.

Silničářům v Karlovarském kraji chybí na opravy rozbitých cest stovky milionů korun. Ilustrační foto. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Silnice v Karlovarském kraji: díry, záplaty a beznadějná budoucnost

  • 0
Stav silnic v Karlovarském kraji nikdy nebyl zoufalejší než nyní. Stěžují si řidiči, ale i starostové. Krajští silničáři dokončují záplatování těch nejhorších výmolů. Brzy už ale nebudou mít za co. Silničáři mají už jen 31,5 milionu korun na souvislejší opravy krátkých úseků. To je o třetinu méně než vloni.

Některými místy v kraji už se nedá bez obav projet. Tragická je třeba hlavní trasa do Kraslic nebo k turistickému magnetu na Kladskou. Silničáři se před žádostmi o odškodnění za poničená auta brání tak, že ke kritickým úsekům staví varovné značky. Letos už se odškodnění domáhá devět šoférů, zhruba polovině z nich musí silničáři vyhovět.

Pokud to tak půjde dál, za deset až dvacet let zůstanou některé trasy zcela nesjízdné a budou muset být uzavřeny. Tvrdí to ředitel Krajské správy a údržby silnic Zdeněk Pavlas. Roční rozpočet této příspěvkové organizace kraje je 393 milionů korun, před pěti lety byl o 100 milionů vyšší.

Chybí stovky milionů

Aby se stav cest aspoň nezhoršoval, potřeboval by Pavlas rozpočet 600 milionů. Na postupné zlepšování 710 milionů ročně. "To ale není reálné. Na údržbě by se měl podílet i stát. My děláme, co můžeme. Tak rád bych pokládal jeden koberec za druhým. Snad se to zlepší," věří ředitel.

Alarmující jsou ale i další údaje. Dodavatelské firmy, které si silničářská organizace na opravy najímá, odvádí často nekvalitní práci. Dvě třetiny jejich děl nevydrží do konce záruční doby a podléhají reklamacím. U většiny staveb platí tříletá lhůta, u investičních pětiletá. Pavlas má podezření, že se zhoršuje kvalita pokládaného asfaltu, a ten se pak rychleji drolí.

"Sice pořád splňuje normy, ale je to na hraně. Už to není ten asfalt jako dřív. Je to dané tím, že se z ropného produktu vytáhnou všechny upotřebitelné složky."

Řidiče ale zajímá hlavně výsledek. A ten je žalostný. Mezi výmoly se musel proplétat i cyklista na vysokém kole Josef Zimovčák při jízdě z Aše do saských lázní Bad Elster. Silnice z Aše do příhraniční Doubravy připomíná spíš polygon pro testování tlumičů a odolnosti aut. Notnou chvilku musel nad otázkou, která silnice je na Chebsku nejhorší, přemýšlet řidič dodávky Pavel Vospěl. Výběr je velký.

Díry dávají řidičům zabrat

"Ve velmi špatném stavu je třeba ta ze Staré Vody přes Kynžvart až do Pramenů. Zvlášť v ostrých zatáčkách nemůžu ani na okamžik spustit oči z vozovky. A ani při maximální pozornosti se mi některým dírám prostě vyhnout nepodaří," postěžoval si. "O mnoho lepší není ani silnice ve Velké Hleďsebi nebo silnice z Aše do Krásné," uvedl.

Katastrofa nastává i v Krušných horách, když šofér sjede ze silnice I. třídy. "Daleko víc silnic je v hrozném stavu než těch opravených," řekl na základě vlastních zkušeností starosta Jáchymova Bronislav Grulich.

Bydlí v části Jáchymov Mariánská, odkud dojíždí do práce. "Špatné to je také z abertamské křižovatky přes Nové město do areálu Eduard."

Nejhorší je podle starosty úsek z abertamské křižovatky do Abertam a také směrem do Merklína.

Kritikou nešetří ani místostarosta Kraslic Otakar Mika. Stát podle něj sice kdysi předal silnice kraji ve špatném stavu, na to se ale nelze donekonečna vymlouvat. "Každý majetek se musí udržovat. Prostředky, které na údržbu kraj vynakládá, jsou naprosto nedostatečné. Poškozuje to zdejší turistiku i hospodářství," míní.

Proto ho mrzí, že region přišel kvůli potížím v ROP Severozápad o 3,1 miliardy korun. Peníze dostanou jiné kraje. "To je v podstatě bankrot zdejšího silničního hospodářství," řekl Mika. Mluví za Kraslice, odkud kodrcají do lázní turisté ze Saska.