Letecký den v Chebu. Na stroji Boeing Stearman PT-17 se představila letecká

Letecký den v Chebu. Na stroji Boeing Stearman PT-17 se představila letecká akrobatka Peggy Walentinová, která za letu vylezla z kokpitu ke hrazdě na horním křídle dvouplošníku a také mezi křídla. Tam je odkázána pouze na sílu svalů. Létají se přitom akrobatické figury jako přemet, výkrut a další. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nebe nad Chebem patřilo odvážné Lady Peggy. Prošla se po křídlech

  • 0
Drobná černovláska Peggy Walentinová uchvátila návštěvníky chebského leteckého dne. Za letu předvedla na křídlech dvouplošného letounu několik akrobatických kreací. Pilot s odvážnou ženou provedl několik přemetů.

Letecký den v Chebu se letos konal už popáté a pořadatelům se opět podařilo připravit několik zajímavých leteckých kousků. Premiéru si na nejstarším českém letišti odbyla nejen „chůze po křídlech“ v podání německé akrobatky Peggy Walentinové, ale také legendární stíhačka P-51 D Mustang nebo letoun Beechcraft 18. Ten na sebe strhl pozornost svým zářivým potahem.

Akrobacie zvaná Wingwalking má původ v USA. Po 1. světové válce se tak snažilo prosadit mnoho bývalých válečných pilotů. Jenže kvůli velkému počtu smrtelných úrazů byl zakázán. Dnes se ale pomalu vrací do programu leteckých dnů.

„Peggy po startu vyleze z kokpitu na horní křídlo. Tam předvádí různé cviky. Ke konci vystoupení se přesune do prostoru mezi křídly letounu, kde její show pokračuje,“ popsal Luděk Matějíček z chebského Ultralight Clubu a organizátor leteckého dne.

Pilotem letounu Boeing Stearman 75 E je její manžel Friedrich. Jestliže vystoupení Peggy bylo hlavním hřebem programu, pak následující představení stíhačky Mustang bylo pověstnou třešničkou na dortu. Legendární stíhačka se na plochu přihnala s Grippeny Armády České republiky v závěsu (takzvaně na číslech). Takovou sestavu mohli letečtí fanoušci v Česku vidět poprvé.

Pilot Miroslav Sázavský pak všem předvedl dech beroucí akrobacii s letounem z roku 1945. Vyrobený byl ještě za války, ale pravděpodobně se jí nikdy nezúčastnil. Byl zařazený v armádních rezervách. Od roku 1963 působil v civilní sféře. I jako závodní letoun. Dnes má svůj domovský hangár na letišti v Mnichově Hradišti.

Na stejném místě je také další perla chebského leteckého dne, dvoumotorový Beechcraft C45H Expeditor. Na letišti nešel mohutný stroj přehlédnout. Jeho vyleštěný hliníkový potah zářil do dálky.

Obdiv si získal i stroj Max Holste MH 1521M Broussard v barvách francouzského letectva. Malé dopravní letadlo zaskočilo za odřeknutý Turbolet a z německého Hofu přivezlo část německé delegace na letecký den. Němečtí sousedé se v Chebu předvedli s rekonstruovanými letadly Jak 18T nebo tříčlennou formací dvouplošníků Bücker Jungmann.