Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modelář si splnil sen. V chebském panelákovém obýváku sestavil vírník

  8:41aktualizováno  8:41
Chebský letecký modelář Václav Burjánek si plní životní sen. Sestrojil a už také zalétává největší zmenšeninu vírníku ve střední Evropě. Neobvyklý stroj je kombinací vrtulníku a letadla.

Václav Burjánek zalétává vírník Wallis. Model váží 12,5 kilogramu a sedí v něm figurína, která hýbá nohama a rukou. | foto: Josef Šorfa, iDNES.cz

Obří model je dlouhý 2,2 metru, vysoký 1,53 metru, rozpětí listů rotoru charakterizuje údaj 3,8 metru. I s figurínou pilota váží 12,5 kilogramu. Se svým modelem se chystá také na srpnový Letecký den do Chebu.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.
Větší, horní vrtulí - správně rotorem, se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.
Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

"Vírníky jsem znal jako ošklivé stroje z modelářských časopisů. Byly co nejjednodušší, kvůli snadným opravám," podotýká Burjánek.

První vírník, který ho zaujal, byl opravdový. Přiletěl s ním do Chebu před lety pilot Lubomír Votrubec z Plzně. Oproti modelům byl kapotovaný a díky konstrukci a způsobu letu na pohled jedinečný. Václava Burjánka stroj nadchl tak, že se po zkušenostech se stavbou modelů letadel rozhodl začít stavět právě tento typ letounů. Mělo to pro něj i jednu zajímavou výhodu. Zjistil, že vírníky téměř nikdo jiný nekonstruuje.

"Byl to pro mě způsob, jak se prosadit v modelařině," svěřuje se stavitel modelů z Leteckého modelářského klubu Františkovy Lázně, jehož členové chodí trénovat se svými letouny na část chebského letiště. Než se pustil do stavby obřího modelu vírníku Wallis, sestavil dva menší.

Stroj, který si můžete postavit doma v obýváku

Do výroby svého nejnovějšího letounu se pustil loni na podzim. Větší stroj podobného typu s rotorem o průměru 5 metrů má pouze jeden modelář v Austrálii.

"Nikde se nedočtete, že při větších rozměrech a váze se letové vlastnosti mění, ani třeba to nejdůležitější, co to je takzvané mávání listů. Vše je třeba ověřit v praxi. Teď zkouším už třetí typ listů rotoru," poznamenává s tím, že stavitelé vírníků své obtížně získané poznatky tají. Výhodou je, že vírník si může modelář sestavit z nakoupených dílů i doma v obýváku.

Václav Burjánek si pouze tři součástky nechal vyrobit na fréze. Benzinový motor, který pohání tlačnou vrtuli za zády figuríny, má objem 50 ccm, tedy jako malé motocykly. "Někdejší motorky pionýr měly stejný objem motoru, který vážil 5 kilo a měl výkon 3,5 koně. Můj motor má při stejném objemu výkon 6 koní a váží 1,6 kila," uvádí pro srovnání.

Všechny důležité díly pro ovládání jsou zdvojené. Náklon rotoru zajišťují dvě serva, další pak ovládá kormidlo. Pohyblivá je i figurína. Při zatáčení díky kloubům v kolenou natáčí nohama přední kolo a současně zadní kormidlo, při letu vzhůru hýbe pravá ruka ovládací pákou. S vírníkem bude možné po zalétání létat do vzdálenosti přibližně padesát metrů. I tak je jeho ovládání pomocí dvou pák na vysílačce velmi náročné.

Desítky let praxe se hodí

Burjánkovi se hodí nejen 35 let praxe létání s modely, ale i zkušenosti se zalétáním dvou menších vírníků. Je třeba zvládnout pohyb rotoru, jehož náklonem se ovládá výška letu a náklon doleva a doprava.

Modelář souběžně ovládá i kormidlo a ještě reguluje rychlost nastavením otáček tlačné vrtule. K tomu všemu musí mít na paměti, že při letu stroje směrem k němu musí zatáčet doleva, aby stroj zamířil napravo. "Nad tím, jak to funguje, už nesmíte přemýšlet. Musíte se soustředit jen na manévr, který chcete udělat," konstatuje.

Pokud se zalétání vírníku podaří, uvidí jeho vzlet, vynášené zatáčky či let po pomyslném oválu nebo číslici osm lidé na letišti v Chebu poslední srpnovou sobotu a neděli.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidič čtyřkolky nezvládl zatáčku v prudkém klesání a vylítl z cesty do lesa.
Řidič na čtyřkolce havaroval bez přilby a na sjetých pneumatikách

Vrtulník letěl pro řidiče čtyřkolky, který nezvládl jízdu v lese na Chebsku. Mladý muž podle všeho podcenil bezpečnost. Jezdil bez přilby a na sjetých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ředitelé chtějí stipendia spíš pro pilné studenty, než jen za docházku

Stipendijní program pro středoškoláky a učně z Karlovarského kraje možná čeká změna. Ředitelé chtějí u žáků podpořit spíše lepší prospěch než docházku a také...  celý článek

Ilustrační snímek
Firmy řeší krizi pracovní silou z východu, čekají na ni ale až půl roku

Podat žádost a obrnit se trpělivostí. Nic jiného nezbývá firmám, které chtějí využít možnosti posílit svůj tým ukrajinskými dělníky. O projekt nazvaný Režim...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.