Letiště v Karlových Varech.

Letiště v Karlových Varech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Karlovarské letiště otevře dvě nové linky, do Düsseldorfu a Tel Avivu

  • 11
Lepší časy vyhlíží karlovarské mezinárodní letiště, které se už řadu měsíců potýká s úbytkem pasažérů. Od příštího roku bude mít dvě nové linky, do Německa a Izraele.

První bude celoroční spojnice s Düsseldorfem, a to v rozsahu jednoho až dvou pravidelných letů týdně. Od příštího dubna ji spustí dopravce Germania. Druhou linkou pak bude sezonní spojnice s Tel Avivem, kterou bude provozovat český Travel Service.

„Aby letecké společnosti začaly připravovat provozování leteckých linek, musíme mít peníze na pokrytí ztrát z neprodaných míst v letadlech v prvních šesti měsících,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik.

O zavedení obou spojnic řadu měsíců usilovalo Sdružení kraje pro rozvoj leteckých linek, jehož členy jsou kraj, letiště (coby jeho společnost) a Karlovy Vary. Odhadovaná provozní ztráta v případě Düsseldorfu činí 4,5 milionu korun a kromě tří milionů od kraje ji 1,5 milionem pokryje i město.

Ve stejném poměru plánuje sdružení uhradit i odhadovanou třímilionovou ztrátu v případě Tel Avivu, kde dá kraj dva miliony, město milion korun. Letiště se bude podílet slevami z přistávacích poplatků.

Podle náměstka Pánika začne prodej letenek v září a říjnu a již nyní o ně projevují zájem některé cestovní kanceláře.

„Podle zkušeností jiných regionálních letišť i my očekáváme, že se zavedení nových linek odrazí v poptávce zákazníků a v růstu počtu přijíždějících návštěvníků. Nejprve ale musíme linky zavést a udržet, aby si lidé zvykli na dostupnost leteckého spojení do Karlových Varů,“ připomněl náměstek.

O linky kraj usiloval dlouhodobě

Do regionu podle vedení kraje přijíždí ročně asi 270 tisíc německých turistů, z toho zhruba 30 tisíc z ekonomicky silné severozápadní části země. Germania by měla nasadit Boeing 737-700, který pojme 148 pasažérů.

Společnost s Letištěm Karlovy Vary už jednou spolupracovala, jenomže plánovaná spojnice nevyšla. Zástupci regionu nyní věří, že vše dobře dopadne.

„O tyto dvě linky se snažíme dlouhodobě. Düsseldorf už měl začít létat, a nezačal, na Tel Avivu jsme pracovali půl roku a ekonomický model je před podpisem s operátorem. Město i kraj jsou optimisté, že se linky opravdu rozlétají. Potenciál tam je jednoznačný,“ řekl primátor Petr Kulhánek.

Z Düsseldorfu už podle něj jezdí do Karlových Varů spousta klientů, kteří využívají autobus. „V momentě, kdy se cena letenky dostává de facto na úroveň autobusového spojení, tak si myslím, že vyměnit osmihodinovou cestu za hodinový let potenciál má,“ podotkl.

Roli bude hrát cena letenky

Počet Izraelců podle primátora stoupá poslední dva roky a touroperátoři odhadují, že jich do Karlových Varů dorazí během jedné sezony zhruba 10 tisíc. Petr Kulhánek vidí linku spojující krajské město s Tel Avivem jako výhodnou ve chvíli, kdy bude konkurovat cenou letenky do Prahy.

„Klient si raději vybere přímé spojení, než aby trasu objížděl přes Prahu,“ poznamenal.

Z karlovarského letiště v současné době pravidelně létá už pouze linka do Moskvy a Petrohradu. Loni letiště odbavilo 51 780 cestujících, o rok dříve to bylo 85 596 lidí. Největší potíží je úbytek ruské klientely. Počet Rusů klesl o desítky procent kvůli východnímu válečnému konfliktu, zavedeným sankcím a ekonomické krizi. V regionu ovšem přibylo tuzemských turistů.

„Nejvíc roste počet domácích návštěvníků, tedy Čechů ubytovaných v penzionech či hotelích a lázeňských hostů. Nárůst je okolo osmi procent. Je to pro nás žádaný segment klientely, protože je daleko stálejší než klientela ostatní,“ řekl hejtman Martin Havel.

Vedení kraje nyní očekává, že o rychlé cestování do Karlových Varů z půlmilionového druhého největšího města Izraele a šestisettisícové metropole Severního Porýní - Vestfálska, projeví zájem nejen lázeňští hosté, ale i běžní turisté.