Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vary chtějí místo Rusů dovézt Němce a Brity, dotovaly by leteckou linku

  19:37aktualizováno  19:37
Úbytek ruských pasažérů, tržeb obchodů a výpadek linek - naposledy Aeroflotu. S takovými nepříjemnostmi se v poslední době potýká karlovarské letiště, jehož majitelem je Karlovarský kraj. Nově se tedy chce orientovat na Německo a možná i Velkou Británii.

Letiště v Karlových Varech. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Ke slovu se tak zřejmě dostane už jednou připravovaný projekt, jehož cílem je vznik sdružení, které bude letecké linky podporovat. Lépe řečeno dotovat.

Nový spolek, v němž se společně sejdou Karlovarský kraj, město Karlovy Vary a mezinárodní letiště, by měl shánět a spravovat peníze na dotované spoje.

„Do budoucna by se členy mohli stát také podnikatelé z oblasti cestovního ruchu, ať už se jedná o lázeňské ústavy, hotelové resorty nebo resorty pro volný čas. Cílem je, aby všichni dokázali najít na účtech zdroje na pokrytí dotované letecké linky nebo linek,“ vysvětlil krajský radní Petr Šindelář, který už se nad projektem sešel s ředitelem letiště Václavem Černým.

Podle Šindeláře by v úvahu přicházely hlavně dvě linky, a to z Německa a Velké Británie. Radní se přitom opírá o statistiky návštěvníků, kteří se nejvíc podílejí na cestovním ruchu v kraji.

„Když si vezmu počet obyvatel Ruska, je mi jasné, že pokud vypadne, těžko ho můžeme plnohodnotně nahradit jenom Německem. Němců je prostě méně než občanů Ruské federace. Ze statistik ale víme, že Němci patří k top návštěvníkům našeho regionu,“ uvedl.

Letiště zacílí na bohatší klientelu

Ideální pro kraj by podle něj bylo orientovat se na bohatší průmyslový sever Německa, který nabízí bonitní klienty. Ti by do regionu nemuseli létat pouze za lázeňstvím, ale například i za golfem.

„Máme tady vynikající resorty, všechny jsou dopravně velice dobře dostupné, takže pokud by se vytvářely balíčky pro zájemce typu golf, wellness nebo stále oblíbenější agroturistika, tak si myslím, že bychom sem nové návštěvníky mohli přilákat,“ řekl.

Nejoptimističtější odhady mluví o tom, že by provoz jedné linky z Německa stál ročně 15 milionů korun, přičemž by spoj létal třikrát v týdnu.

O podobnou věc se před časem snažila i německá cestovka EuroMed, která chtěla z Düsseldorfu do západočeských lázních letecky dopravovat pacienty ze spádové oblasti bohatého Severního Porýní Vestfálska. Ani přes rozsáhlou reklamní kampaň se jí však nepodařilo letadla naplnit.

Spuštění charterové linky několikrát odložila, až záměr zcela odpískala. O tom, že by to v případě dotované linky bylo jiné, nepochybuje pouze Petr Šindelář, ale také karlovarský primátor Petr Kulhánek.

„Myslím si, že tehdy nešlo o dobře zvolený obchodní model. Byly to lázeňské balíčky bez možnosti individuálních cest. Klientela z okolí Düsseldorfu do Karlových Varů skutečně jezdí a já tam ten potenciál opravdu vidím. Koneckonců do Brna nějakou dobu létá pravidelná linka z Londýna, která je životaschopná,“ podotkl. Projekt už podporuje několik let.

Peníze, které by sdružení sehnalo, by měly pomoci lince v jejích začátcích. „Pro leteckou společnost je vždy zásadní, aby v začátku nenesla riziko sama. Sdružení by mělo být partnerem, na nějž se také rozloží, a to do doby, než linka získá ekonomickou soběstačnost,“ vysvětlil.

Ačkoli roční náklad na linku do Německa může být minimálně 15 milionů korun, nejde o výši příspěvku. „To jsou celkové náklady. Příspěvek sdružení bude pouze  rozdíl mezi náklady a výnosy linky, což samozřejmě bude daleko méně,“ upozornil.

Sehnat peníze by pro město neměl být problém - ostatně jednou už si to zkusilo, když měla začít létat letadla z Karlových Varů do Vídně. Na rozjezd mělo připravený milion korun, jenomže dopravce zkrachoval.

Obchodní a marketingový ředitel Radek Zábranský připomněl, že o vznik sdružení usiluje letiště od roku 2009. Projektem se nyní budou zabývat krajští radní.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od září budou mezi Libercem a Prahou jezdit i autobusy společnosti FlixBus.
Boj o cestující z Varů do Prahy sílí. Nový dopravce útočí nižší cenou

Monopol žlutých autobusů na trase mezi Karlovými Vary a Prahou naruší od čtvrtka německý FlixBus. Jízda do hlavního města nyní vyjde levněji, z čehož mají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z ostrovského náměstí se stává parkoviště autobusů. Lidé je tam nechtějí

Mírové náměstí v Ostrově slouží jako autobusové nádraží, ale i jako parkoviště autobusů. A to se nelíbí ani lidem z okolí, ani ostrovským radním.  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Karlovarský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.