Dřevěné sochy páru koz na kruhovém objezdu u karlovarského obchodního centra...

Dřevěné sochy páru koz na kruhovém objezdu u karlovarského obchodního centra Varyáda. I kvůli nim si někteří lidé stěžují na magistrátu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Napište nám, vyzvaly radnice. A lidé píší, třeba i kvůli kozlovi

  • 0
Obecní a městské úřady v Karlovarském kraji evidují každý rok stovky stížností. Lidé si stěžují na ledacos a v některých případech i oprávněně. Často jsou ale stížnosti takového rázu, že se při jejich vyřizování úředníci neubrání úsměvu. Třeba když po nich jedna žena chtěla udělat pedikúru.

„Každý podnět obecně představuje pro město možnost něco zlepšit. Ne vždy to je ale proveditelné. A některé stížnosti jsou poměrně kuriózní,“ uvedl mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

„Například jeden z přispěvatelů ve webové rubrice uvedl, že řádně platí daně, a proto požaduje, aby dřevěná skulptura kozla na kruhovém objezdu u KV Areny měla vše, co má mít. Měl na mysli jeho chloubu, kterou mu bohužel stále někdo krade.“

Řada příspěvků v rubrice stížnosti je také důkazem, jak je někdy těžké se navzájem dohodnout. Zatímco jedna část respondentů požaduje jednu věc, druhá chce úplný opak.

„Evidujeme přání občanů na instalaci laviček, aby si bylo kam sednout. Jiní však chtějí odstranit i ty současné, protože se na nich srocují různá individua a ruší své okolí. Někteří chtějí vyřezat keře, aby byl lepší rozhled, jiní by byli rádi, kdyby keře zastínily ošklivá zákoutí,“ potvrzuje Jan Kopál.

Podle jeho slov je možné rozdělit stížnosti přibližně na dvě skupiny. V první lidé poukazují na konkrétní jednání úředníka, městského strážníka či odboru. Druhou, větší skupinu představují upozornění na nevyhovující stav. Na to, že někde něco chybí nebo je tam cosi navíc, na služby, veřejnou dopravu, údržbu komunikací a zeleně nebo třeba na program kulturních institucí.

„Oficiálních stížností a obdobných podání evidujeme za rok 2014 celkem 1 271. Z toho 12 stížností obdržel odbor vnitřního auditu a kontroly, 70 lidí si stěžovalo na úřední postup, 879 stížností bylo obecných a ve 310 podáních byla věc řešena jako stížnost, podnět, návrh či připomínka,“ vypočítává mluvčí Kopál.

Město také na svých webových stránkách nabízí možnost upozornit na závady a nedostatky. „Tato služba nasbírala v loňském roce celkem 812 podnětů, nejčastěji žádostí o opravu a úklid. Další rubrikou webu je Napište nám, kam bylo vloni vloženo 290 zpráv. Obvykle jsou to dotazy, ale i připomínky, náměty a stížnosti.“

V Chebu lidé radnici rádi píší na Facebook

Podobně řeší problém v Chebu. Tady v loňském roce zaevidovali jen 27 oficiálních stížností. Pro srovnání v roce 2013 jich bylo 42, v roce 2012 44, a v roce 2011 dokonce 69.

„Existuje ale spousta dalších kanálů, jejichž prostřednictvím stížnosti přijímáme. Na webu jsou třeba rubriky Závady, nedostatky a Napište nám, které lidé hojně využívají. Velká část podnětů k nám přichází prostřednictvím Facebooku. Lidé však často napíší přímo starostovi, místostarostům či jednotlivým úředníkům. V takových případech jde o stovky stížností ročně,“ uvedl chebský mluvčí Tomáš Ivanič.

„Mnohdy si ale také lidé stěžují na věci, které město nemůže při nejlepší vůli vyřešit, protože to nespadá do jeho kompetence. V takovém případě se stížnost snažíme předat odpovědnému orgánu.“

Také tady evidují stížnosti a přání, které patří spíš k těm kurióznějším. Jedna z obyvatelek Chebu prostřednictvím webu například žádala úředníky města, aby jí udělali pedikúru.

„Městský úřad Sokolov eviduje za rok 2014 celkem 34 stížností a podání občanů,“ uvedla mluvčí sokolovského úřadu Dagmar Mašková. „Z celkového počtu bylo 6 kvalifikováno jako důvodných, 4 částečně důvodné a 23 nedůvodných. Jedna stížnost byla pro nepříslušnost postoupena jinému orgánu.“