Pro Mariánské Lázně jsou trolejbusy charakteristickým znakem městské dopravy.

Pro Mariánské Lázně jsou trolejbusy charakteristickým znakem městské dopravy. Vedení města upozorňuje, že je ten znak příliš drahý. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nechte ve městě trolejbusy, píšou lidé mariánskolázeňským radním

  • 6
Primátu jediného města v Karlovarském kraji s trolejbusovou dopravou se chce vzdát vedení Mariánských Lázní. Na část linek chce v budoucnu nasadit elektrobusy. I přes sílící protesty nejen místních lidí, ale také příznivců ekologické přepravy z Moravy.

Místostarosta Mariánských Lázní Petr Horký argumentuje neudržitelnými náklady. "Na hranici životnosti je trolejové vedení, rozsáhlou rekonstrukci zhruba za 17 milionů korun nutně potřebuje měnírna elektrického napětí," uvedl nedávno Horký, podle nějž město hromadnou dopravu dotuje ročně částkou asi 12 milionů korun.

Kvůli trolejbusům se však teď na radní obrátil předseda sdružení MHDUH.cz - Za lepší MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích Jan Kolařík. "Mariánské Lázně nejsou jen krásné lázeňské město, ale i legenda dopraváků. Začalo to před 111 lety zavedením tramvají, po válce nahrazených trolejbusy, díky nimž je ve městě dodnes veřejná doprava na dobré úrovni a velice využívaná jak obyvateli, tak turisty," uvedl.

Mariánským Lázním lze jen závidět

"Vím, o čem hovořím. Uherskohradišťská aglomerace je podstatně větší, ale kvalitu a úroveň veřejné dopravy vám můžeme jen závidět. To, co považujete za samozřejmé, jako je jednoduché linkové vedení, častá taktová doprava, krásné zastávkové označníky a schémata linek, přehledné jízdní řády, čisté a tiché nízkopodlažní trolejbusy," pokračoval Jan Kolařík.

"Zase hledáme svou vlastní cestu? Ve světě tramvajová a trolejbusová MHD zažívá renesanci, u nás nastává doba temna," vyjádřil se v internetové diskuzi Petr Veselý z Mariánských Lázní. A zdaleka není sám.

"Před 10 lety se bojovalo za to, aby tady v Mariánkách trolejbusy jezdily. To zas pro změnu město nemělo peníze na nové trolejbusy, jenže se zvedla vlna odporu a nevole místních a fandů MHD. Teď zase nemá peníze na trolejové vedení a měnírnu," posteskl si Petr Konig. Podle něj by renovace kompletního trolejového vedení a měnírny stála asi 55 milionů korun. "Podle usnesení radních se plánuje v listopadu 2014 nákup nových autobusů za téměř 40 milionů. No a pak, že nejsou peníze," podivuje se Konig.

Trolejbusy jsou mezi cestujícími populární

"Je vidět, že o trolejbusech rozhoduje někdo, kdo jimi evidentně nejezdí. Podle mých vlastních postřehů jsou trolejbusy v Mariánských Lázních často zaplněnější než v téměř stotisícovém Hradci Králové. Podle dohledatelných statistik přepraví MHD v Mariánských Lázních ročně několikrát více cestujících než ve víc než dvakrát větším Chebu," zdůraznil spisovatel Michal Rejžo Pavlík.

Trolejbusy chce město částečně nahradit elektrobusy, první vůz už si mohli cestující v lázních vyzkoušet. V nízkopodlažním vozidle najde místo až 75 lidí. Na jedno nabití akumulátorů, které trvá přibližně osm hodin, ujede elektrobus stejného typu, jako používají například ve Vysokých Tatrách, od 110 až do 160 kilometrů.