Více než 146 kilometrů silnic, 190 autobusových zastávek či 151 přechodů pro chodce. Taková porce práce čeká v zimních měsících na pracovníky firmy, která v Karlových Varech zajišťuje zimní údržbu. A budou pod bedlivým dohledem magistrátních úředníků.
„S vedením firmy už jsme jednali. Dali jsme jim jasné podmínky: buď budou fungovat tak, jak si představujeme, nebo přijdou na řadu sankce. Hrozí i vypovězení smlouvy,“ konstatoval Čestmír Bruštík, první náměstek karlovarského primátora.
Velkou pomocí při kontrole práce úklidové firmy budou GPS vysílače, jimiž je vybaveno každé z úklidových aut. Silničářům na druhou stranu pomůže nová automatizovaná meteorologická měřicí stanice ve Dvořákových sadech.
„Ta dolní doplní stávající v Olšových Vratech a měla by poskytnout relevantnější údaje pro nižší část Karlových Varů,“ vysvětlil Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu.
Meteostanice pomůže městu ušetřit peníze
Aktuální data z centra města by se podle něj mohla odrazit v efektivnějším nasazení techniky a následných úsporách. Karlovy Vary vydávají za letní a zimní údržbu přibližně 35 milionů korun.
„Z toho je jedenáct milionů na letní a 24 na zimní údržbu. Ta se provádí od 1. listopadu do 31. března,“ upřesnil mluvčí magistrátu.
Pokud není sníh, což v předchozích letech nebylo výjimkou, provádí firma náhradní čištění ulic. Harmonogram úklidu města má jasně stanovená pravidla. Ta určují, dokdy mají posypové vozy vyjet.
Komunikace v prvním pořadí musejí být uklizené do jedné hodiny po spadu sněhu. Týká se to téměř 42 kilometrů silnic. Do jedné hodiny musejí být uklizené i autobusové zastávky. Dvě hodiny má úklidová firma na pěší zóny a veřejná prostranství. Ani těch není málo. V Karlových Varech je jich více než 29 tisíc metrů čtverečních. Nejvíce času, konkrétně šest hodin, pak má na schodiště, mosty a lávky pro pěší.
Ne všechny komunikace ovšem uklízí společnost, která má s městem od loňského roku smlouvu. Vybrané parkové cesty v centru a chodníky a stezky na sídlištích Stará Role, Růžový Vrch a Čankovská má totiž na starosti Správa lázeňských parků.
I když je zimní údržba Karlových Varů poměrně důkladná, stále jsou místa, kterým by se měli chodci vyhnout. V celém městě je jich 36 a jsou to úseky místních komunikací a chodníků, na kterých se pro jejich malý dopravní význam v zimě schůdnost a sjízdnost neudržuje. Patří mezi ně například schodiště ze Západní ulice k dolnímu nádraží ve směru do Tuhnic či spojka mezi Ostrovským mostem a Nádražní stezkou.