Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muž zkouší rekord, projet naloženou dodávkou Česko s co nejnižší spotřebou

  14:34aktualizováno  14:34
Netradiční pokus o rekord odstartoval v Aši. Specialista na úspornou jízdu Marek Tomíšek se pokouší přejet s plně naloženým vozem Volkswagen Transporter 2,0 TDI napříč Českou republikou a vykázat co nejnižší spotřebu.

„Měl bych se dostat pod šest litrů,“ plánuje Tomíšek, který v Aši natankoval do sériově vyrobeného užitkového vozu bez jakýchkoliv speciálních úprav běžnou naftu. Potom za přítomnosti komisaře z Agentury Dobrý den, jež se českým kuriozitám a rekordům věnuje, nádrž zaplomboval.

V plánu má projet Karlovými Vary, přes Pardubice a Olomouc až do nejvýchodnější výspy republiky, kterou je obec Hrčava. Do cíle by měl dorazit ještě ve čtvrtek pozdě večer.

„Palubní počítač mi zatím ukazuje spotřebu 5,8 litru, ale skutečná bývá o něco vyšší. A taky mne čeká výškově poměrně členitá trasa,“ popisuje Tomíšek, který se úspornou jízdou zabývá už asi deset let a má za sebou řadu podobných dálkových úsporných jízd, například za severní polární kruh.

„K této jízdě mne inspirovala cesta rakouského specialisty na nízkou spotřebu Gerharda Plattnera, který se při jízdě stejným vozem z Prahy do Hannoveru dokázal dostat na spotřebu 4,91 litru. Jenže jeho vůz byl prázdný. Tak jsem si řekl, že se pokusím o něco podobného v podmínkách České republiky. A protože transporter je užitkový vůz, tak pojedu plně naložený. Vezu tunu materiálu, což představuje 448 tisíc šroubů na dvou paletách,“ doplňuje Tomíšek.

Úsporná jízda vyžaduje hlavně plynulost

Věří, že trasu absolvuje bez zádrhelů, ale průjezd Prahou už předem označuje za velkou neznámou. Zásady ekonomické jízdy jsou podle něj jasné.

„Základem je plynulost. S takto těžkým vozem to platí dvojnásob. Každé šlápnutí na brzdu mne připraví o energii. Proto musím pozorně sledovat cestu před sebou, předvídat a na vzniklé situace včas reagovat například podřazením rychlostního stupně. Rozjíždět se musím plynule a brzdit se snažím motorem,“ říká.

Hospodárná jízda podle něj může být i poměrně svižná. „Nesmím příliš vytáčet motor, včas řadit vyšší stupeň a co nejvíce odjet na ekonomickou „šestku“. Platí, že nejvíc úsporná jízda je při rychlosti kolem 90 kilometrů v hodině,“ dodal Tomíšek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hasiči zasahovali v Rovné na Sokolovsku. Od střechy obecního úřadu chytlo i...
Od střechy úřadu chytil i panelák. Požár nahlásil a krotil starosta

Šest hasičských jednotek muselo ve středu odpoledne vyrazit k požáru střechy obecního úřadu v Rovné na Sokolovsku. Kvůli ohni museli hasiči rozebrat střechu i...  celý článek

Na nové downhillové a trailové tratě s překážkami se mohou těšit cyklisté ve...
Krušnohorská střediska rozšiřují nabídku. V létě lyžaře střídají bikeři

Už nejen do Trail Parku na Klínovci mohou letos vyrazit příznivci sjezdů na horských kolech a terénních koloběžkách. Sousední středisko na Plešivci otevřelo...  celý článek

V Pramenech na Chebsku mají lidé na sedmý pokus možnost zvolit vedení obce.
Prameny jsou zas bez vedení, zastupitelům vadí smlouva s ruským investorem

V Pramenech na Mariánskolázeňsku, které jsou nejzadluženější obcí v Česku, se opět rozpadlo zastupitelstvo. Odstoupili oba zastupitelé za uskupení Svobodné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.