Jan Čapek při výstavě v karlovarské galerii Supermarket wc.

Jan Čapek při výstavě v karlovarské galerii Supermarket wc. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Navrhl PET lahve pro Mattoni. Teď spolupracuje s Prazdrojem

  • 13
Designér Jan Čapek vystavoval v karlovarské galerii Supermarket WC. Navrhl PET lahve, do nichž se stáčí minerálka Mattoni, teď spolupracuje s plzeňským Prazdrojem.

"Jsem průmyslový designér, nesnažím se nějak specializovat. Můj záběr je vyloženě od průmyslových věcí typu PET lahev, pivní půllitr až po autorské originály, jako je porcelán nebo nábytek," říká Jan Čapek, který do pátku představoval svoje díla v karlovarské galerii Supermarket wc.

JAN ČAPEK

Narodil se 7. srpna 1976 v Turnově.
Vystudoval SUPŠ Turnov, obor Broušení a rytí drahých kamenů, poté IVK UJEP Ústí nad Labem, Ateliér Keramika a porcelán.
V letech 1999-05 studoval VŠUP Praha, Ateliér Kov a Šperk a ateliér Design výrobků, současně se vzdělával na britské Sheffield Hallam University.
Získal řadu ocenění v tuzemských i mezinárodních soutěžích.

Jak jste se k práci pro Karlovarské minerální vody dostal?
V době studií jsem pracoval externě pro jednu reklamní agenturu, jejímž klientem je i Mattonka. V té době chtěli navrhnout dárkové balení na skleněnou lahev do restaurací. Dostal jsem tuto zakázku na starost a vymyslel jsem netradiční obal z polystyrenu - polystyrenové vajíčko. Mattonce se to líbilo. O dva roky později mi zavolali, že chtějí, abych jim navrhl sportovní lahev, a tím vše začalo.

Jak jste změnil jejich PET lahev?
Lidé si jich teď více všímají. PET lahev by měla být hezká, ale hlavně by na ní mělo být co nejméně materiálu, aby se nekácela na lince, aby se vešla na paletu, aby se palety vešly do kamionu, aby při transportu vydržela lahev váhu palet, které jsou nad ní... Je mnoho věcí, které se musejí brát v potaz. Podařilo se mi snížit spotřebu plastu o 25 procent na jednu lahev.

Na čem nyní pracujete?
V poslední době spolupracuji s plzeňským Prazdrojem, dělal jsem novou sadu pivních sklenic pro Radegast, Kozel a pracuji na dalších. To je jedna poloha, kdy člověk musí dát pozor na technické věci. Naproti tomu volná tvorba, která byla na výstavě zastoupena třemi věcmi - experimentálními křesly, houpacím psem - bulteriérem a porcelánovými vázami.

S jakými materiály pracujete nejraději?
V designu je rčení, že nejsou dobré a špatné materiály, ale jsou jenom dobře nebo špatně použité. Když člověk dělá průmyslový design, tak je skvělé, že každý projekt je jiný, je to neustálé objevování nových materiálů.