Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Klínoveckou lanovku nezastaví ani výpadek elektrického proudu

  16:40aktualizováno  16:40
Zázemí jedné z nejmodernějších a také nejdelších lanovek v České republice na Klínovci v Krušných horách je dobře namazaným strojem. Ta totiž jen za hodinu zvládne přepravit na vrchol 2 400 lidí.

Od strojovny po halu s kabinkami provedl redaktory MF Dnes vedoucí provozu Lanových drah Luděk Kohout ze Ski areálu Klínovec.

Ten má společně se svými kolegy těsně před hlavní lyžařskou sezonou. „V současné době opravdu finišujeme s přípravami. Musíme promazat všechny čepy, zkontrolovat kladky a osobně projít celou trasu lanovky,“ popisuje současný cvrkot Kohout.

Fotogalerie

„Pokud by o víkendu skutečně začalo sněžit, nepočítáme s tím, že hned otevřeme. První lidi svezeme až tak na přelomu měsíce,“ vysvětlil Kohout a otevřel dveře do obrovského skladu, kde je přes 150 kabinek.

Jedna uveze 320 kilogramů a z dolní na horní stanici ji to zabere sedm a půl minuty. „Když je plno, veze najednou 75 plných kabinek, to je 24 tun.

Navíc každá kabinka váží kolem 360 kilogramu a stejný počet, tedy 75 jich jede současně dolů, tak si spočítejte, kolik v jedné chvíli lanovka veze tun,“ směje se Kohout.

Jestli lanovka ale nakonec v konkrétní den pojede, závisí nejvíce na přírodě. „Můžeme totiž lidi vozit jen do síly větru 18 metrů za sekundu. To je strop. Jakmile je to víc, což hlídáme jak my, tak i elektronika, tak musíme zastavit provoz,“ uvádí.

On včetně jeho kolegů musí často řešit vandalismus cestujících.

„Rádi si cestu zkracují rytím různých iniciálů a obrázků do kabinek. Občas se tak stane, že jednu z nich musíme odstavit a opravit.“ Mohlo by se zdát, že je to pomalu na zastavení lanovky na půl dne, ale není.

Klínovecká lanovka

Nadmořská výška dolní stanice 755 metrů

Nadmořská výška horní stanice 1 236 metrů

Šikmá délka 2168 metrů

Jízdní rychlost 5 metrů za sekundu

Rok výstavby 2014

„Máme tu výhybku, která přesměruje kabinku do servisní místnosti do dvou minut,“ chlubí se rychlostí Kohout.

Toho nezaskočí ani otázka na to, co by se mohlo stát v případě výpadku elektrického proudu. „Na chvilku by se lanovka zastavila, to asi jo, ale tak v řádech vteřin naskočí dieslový agregát a jedem dál. Je ale třeba říct, že slouží opravdu jen k výstupy cestujících. Na dlouhý provoz není,“ vysvětluje lanovkář a domlouvá se s kolegou na povinný váhový test.

Místo očekávaných a dobře známých pivních sudů však přichází něco zcela jiného. „Jsou to pytle na vodu. Sudy nejsou špatné, ale tohle je daleko lepší,“ říká Kohout s tím, že pivní sudy jsou spíše pro oko.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hledání pozůstatků vesnice Tollingen v nánosech u potoka.
Stopy po středověké vsi hledal historik v potoce. Z dějin zmizela roku 1430

Téměř detektivní pátrání připomíná snaha historika Zdeňka Buchteleho vypátrat zaniklou vesnici Tollingen. Kdysi se rozkládala na Lipoltovském potoce v podhůří...  celý článek

Ondřej Lukáč se umístil na třetím místě na Mistrovství světa v naturální...
Dozorce má u vězňů respekt, jako kulturista je třetí nejlepší na světě

Zřejmě nejrespektovanějšího dozorce v České republice mají ve věznici v Kynšperku nad Ohří. Ondřej Lukáč, který zde pracuje, se totiž umístil na třetím místě...  celý článek

Rivalové na karlovarském terminálu, autobusy společností FlixBus a RegioJet.
Dopravci bojují o cestující, do Prahy lze dojet i za cenu jízdenky MHD

Boj o linku na cestě Karlovy Vary - Praha sílí. Proti sobě stojí žluté a zelené autobusy. Obě společnosti nově zavedly plovoucí ceny jízdenek, cesta tak může...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.