V Karlových Varech a Chebu chce Západočeská univerzita od nového akademického roku otevřít konzultační střediska pro nekvalifikované učitele, kteří si chtějí doplnit vzdělání. Ilustrační foto

V Karlových Varech a Chebu chce Západočeská univerzita od nového akademického roku otevřít konzultační střediska pro nekvalifikované učitele, kteří si chtějí doplnit vzdělání. Ilustrační foto | foto: MAFRA

Od katedry zpátky do lavic. Stovky učitelů si doplní vzdělání

  • 1
Konzultační střediska pro nekvalifikované učitele v Karlovarském kraji chce ve dvou městech otevřít od nového akademického roku Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni. Zájem o studium má přes dvě stě učitelů.

Několik oborově příbuzných skupin by navštěvovalo konzultační střediska v Karlových Varech a Chebu.

"Jsme ochotni zajistit výuku na území Karlových Varů týkající se oboru učitelství pro mateřské školy a učitelství pro první stupeň základní školy. V obou oborech jsme nabízeli kombinovanou formu studia," uvedla děkanka fakulty Jana Coufalová.

Podle předběžné domluvy by se výuka konala v prostorách střední pedagogické školy, s nimiž už má fakulta zkušenosti. Pro zájemce o studium je budova ideální, neboť nabízí i ateliéry či tělocvičnu.

Učitelé se budou moci učit i v Chebu

Další velkou skupinou je 79 nekvalifikovaných učitelů, kteří mají pouze střední školu a musejí nastoupit do bakalářského typu studia. Jenže jimi požadované obory se různí. Těm chce fakulta alespoň usnadnit nástup na vysokou školu. S největší pravděpodobností to udělá v Chebu.

"Máme tady dvě velké skupiny uchazečů. Do první z nich patří ti, kteří se zajímají o přírodovědná studia, tedy matematiku, fyziku, chemii, informatiku a geografii. Všechny tyto obory mají první semestr společný a obdobná situace je i u jazyků, ať je to angličtina, čeština nebo němčina a ruština," řekla Jana Coufalová.

Proto vedení fakulty uvažuje o tom, že by těmto učitelům zajistilo společnou výuku během prvního semestru, pak už by se rozdělili podle jednotlivých oborů, přičemž bude záležet na tom, kolik jich vydrží. V úvahu připadá také to, že by měli společné pedagogicko-psychologické předměty, za oborovým zaměřením už by jezdili do Plzně.

Fakulta umožní i individuální studium

Ne ve všech oborech nabízí studium kombinované. Ale studentům z Karlovarského kraje, přihlášeným do prezenční formy, umožní fakulta individuální studium.

"A také studium formou hromadných konzultací. To ale nelze pro jednoho nebo dva studenty, musí jich být víc," podotkla Jana Coufalová.

V nejbližších dnech už bude mít pedagogická fakulta pohromadě většinu přihlášek, neboť oficiální termín jejich podání vypršel 30. dubna.

Studijní oddělení fakulty však ještě umožňuje nekvalifikovaným učitelům dodatečné podání přihlášky. Prodlouženou lhůtu podání do 10. srpna mají ještě zájemci o učitelství pro mateřské školy v kombinované formě a učitelství pro střední školy v kombinacích fyzika - informatika a geografie - anglický jazyk.

Přijímací zkoušky čekají na nekvalifikované učitele od 2. do 6. června, a to zájemce o bakalářské obory a magisterské učitelství prvního stupně. Ty, kteří již bakalářské studium dokončují a hlásí se na magisterské, čekají zkoušky 23. a 24. června.

"Nemůžeme nastavovat podmínky pro přijetí jen určité skupině uchazečů, takže pokud už byly podmínky vyhlášené, musíme je dodržet. To znamená, že i nekvalifikovaní učitelé musejí projít přijímacím řízením. Ale budeme se snažit zohlednit jejich pracovní zařazení a dosavadní pedagogické zkušenosti zejména v odvolacím řízení," uvedla děkanka.

Karlovarský kraj má podle počtů ministerstva školství nejvíc nekvalifikovaných učitelů v republice, a to na osm stovek. ZČU kraji nabídla, že s doplněním jejich kvalifikací pomůže a přišla s nápadem otevřít přímo v regionu konzultační střediska.

Krajský úřad proto obeslal školy s dotazem, kolik jejich nekvalifikovaných učitelů by si chtělo doplnit vzdělání. Zájem projevilo 230 lidí z 813. Podle krajského náměstka pro školství Václava Sloupa možná není jejich počet dostatečný, ale je třeba se na věc podívat i jinak.

"Z nekvalifikovaných 813 pedagogů již mnozí studují, někteří jsou ve věku, kdy očekávají dopad výjimky v požadavku na jejich vzdělání, někteří se již i vyrovnali s faktem, že v důsledku úbytku žáků středních škol svoji kariéru učitele ukončí. Na druhé straně je pravdou, že v tomto počtu jsou zřejmě i ti učitelé, kteří očekávají, že dojde opět k posunu účinnosti zákona či k jiné události, která jim umožní vyhnout se potřebnému studiu," uvedl.