Děkanka Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni Jana Coufalová.

Děkanka Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni Jana Coufalová. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Stovky učitelů musí od stupínku zpátky do lavic. Chybí jim vzdělání

  • 4
Pomocnou ruku nabídla nekvalifikovaným učitelům v Karlovarském kraji Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni. Podle krajského odboru školství učí v regionu téměř 20 procent kantorů bez potřebné kvalifikace, tedy 697 učitelů. Děkanka fakulty Jana Coufalová míní, že jich je ještě více.

"Když se podívám na absolutní čísla, tak v Karlovarském kraji se podle podkladů ministerstva školství jedná o 804 učitelů," upozorňuje.

Co na takové číslo říkáte?
To je opravdu hodně. Nemůžeme ale říct, že vedení kraje o tom nevědělo, nebo celou záležitost zanedbávalo. Řekla bych, že naopak, protože se naše fakulta už několik let s vedením kraje snažila tuto situaci řešit. Vypracovali jsme návrh, ze kterého vyplývá i to, že z počtu nekvalifikovaných již 338 učitelů studuje. Značná část na naší fakultě.

Jak vypadá nové řešení, které jste navrhla?
Protože máme zkušenosti se spoluprací s Karlovarským krajem a s učiteli, kteří v něm působí, víme, že je velmi náročné skloubit studium s povinnostmi pracovními a rodinnými. Snažili jsme se navrhnout možnost získání kvalifikace pro různé skupiny učitelů. Pokud jich bude dostatečný počet, jsme připraveni jim poskytovat vzdělání co nejblíže, tedy přímo na území Karlovarského kraje, a vyjít jim vstříc i co se týká termínu. Vzdělávání by se mohlo konat v některých oborech rovněž formou hromadných konzultací v sobotu.

Navrhla jste, aby se vyučovalo v Sokolově, Chebu a Karlových Varech. Za jakých podmínek?
Musíme rozlišovat učitele podle jednotlivých stupňů a podle jednotlivých oborů. Pokud o to bude širší zájem, budeme vzdělání poskytovat v budově integrované školy v Sokolově, v budově Fakulty ekonomické v Chebu a v prostorách Střední pedagogické školy v Karlových Varech. Musím říct, že to neznamená, že v místě bude jeden zájemce o studium například biologie - chemie a za ním bude z Plzně jezdit deset učitelů. To je asi každému jasné.

Kolik musí být zájemců?
Musí jich být v místě minimálně dvacet o ten daný obor. Myslím, že reálné je to u učitelství pro první stupeň. Nebo je možné jednat o tom, že část studia, která je pro jednotlivé aprobace společná, například předměty z pedagogicko-psychologického základu, také mohou být odpřednášeny na místě.

Co má nyní udělat nekvalifikovaný učitel, který má zájem vzdělání si doplnit?
My i vedení Karlovarského kraje už jsme udělali několik opatření. Především jsme prodloužili možnost podávání přihlášek až do konce dubna. Termín už bohužel nemůžeme dále prodlužovat, protože musíme dodržet všechny zákonné normy pro přijímání studentů. Nabídli jsme i některé obory, u kterých předpokládáme, že o ně bude vyšší zájem, ačkoli jsme o nich původně neuvažovali. Například jsme nabízeli studium učitelství pro mateřské školy pouze v prezenční formě, nyní jsme ho dodatečně vyhlásili ve formě kombinované. U něj je termín přihlášek ještě posunut, protože je nově vyhlašovaný.

Co když si nejsou učitelé jisti, na jaké studium z nabídky se přihlásit?
Pokud si nejsou jisti, co by měli studovat, aby získali potřebnou kvalifikaci, mohou se obrátit na naše studijní oddělení. Pracovnice jim poradí a pomohou jim zorientovat se v nabídce. Samozřejmě ideální formou pro doplnění kvalifikace je studium kombinované, dřív se říkalo dálkové. My jej nenabízíme u všech oborů, ale tam, kde je pouze studium prezenční, jsme vytvořili takové podmínky, aby učitelé z praxe měli možnost formou individuálního plnění jednotlivých předmětů v souladu se zkušebním řádem ZČU vzdělání získat.

Kdo studium nekvalifikovaných učitelů zaplatí?
Studium je řádné, ať už prezenční nebo kombinované. Ministerstvo školství přislíbilo, že bude situaci řešit, a to navýšením kvóty pro přijímání a financování studentů. V uplynulých letech byl vyvolán tlak na učitele, aby si kvalifikaci doplnili. Ale fakultám, které ji mohou poskytovat, se snížila kvóta na přijímání studentů. U nás to byl pokles velmi výrazný. I na tom jsme se ale s panem ministrem domluvili. Přislíbil nám finanční podporu. Všechny kroky samozřejmě musejí být v souladu se zákonem, přijímací řízení jako takové musí být legislativně čisté a transparentní. Musíme říct, že přijetí neznamená automatické získání diplomu. K tomu je ještě hodně dlouhá a náročná cesta.