Nová podoba dohody mezi městem a provozovateli taxislužby začne v Karlových Varech platit od 1. ledna příštího roku. (ilustrační snímek)

Nová podoba dohody mezi městem a provozovateli taxislužby začne v Karlových Varech platit od 1. ledna příštího roku. (ilustrační snímek) | foto: AP

Je to diktát radnice, hodnotí karlovarští taxikáři nové podmínky služby

  • 3
Karlovarští taxikáři nejsou příliš spokojení s výsledkem jednání se zástupci magistrátu o nových podmínkách provozování taxislužby ve městě. Nesouhlasí s výší poplatků za využívání štaflů a za částečný úspěch považují jen zvýšení navrhovaného limitu maximálního stáří vozidla taxi.

Dohoda, která se zrodila z rozumných kompromisů. Tak prezentovali představitelé karlovarské radnice výsledky jednání mezi úřadem a provozovateli taxislužby v Karlových Varech. Ti ale vidí dohodu trochu jinak. Podle nich je to spíš diktát radnice.

„Přišli jsme s naší vizí toho, jak by mohla a měla taxislužba v Karlových Varech fungovat. Neuspěli jsme,“ konstatoval Martin Jícha, majitel společnosti Georgia taxi, který se jednání osobně zúčastnil. „Je to taková dohoda - nedohoda. Nejsem s ní spokojený, a kolegové, s nimiž jsem mluvil, také ne,“ doplnil jej František Hameta, šéf Centrum taxi.

Co taxikářům nejvíce vadí? „Poplatek na štaflech,“ shodli se oba karlovarští podnikatelé. Ten by podle dohody měl činit 10 korun za den, tedy 3 650 korun za rok.

„My jsme navrhovali tříleté smlouvy a cenu 3 600 korun na tři roky, tedy stovku za měsíc,“ přiblížil návrh karlovarských taxikářů Martin Jícha. Osobně by se nebránil ani přísnějším pravidlům, která platí na štaflech v Praze. „Jenomže tam jejich uživatelé platí stovku na tři roky, vlastně jen poplatek za uzavření smlouvy,“ podotkl Jícha.

Podle Františka Hamety také radnice nezohlednila rozdíly mezi umístěním jednotlivých míst vyhrazených pro vozy taxislužby. „Podnikat se dá v lázeňské zóně a obchodně správním centru města. Ale jděte si třeba stoupnout na štafl ve Staré Roli. Tam za celý týden nenaložíte jediného človíčka,“ vysvětlil šéf Centrum taxi.

Pozastavil se také nad množstvím, respektive málem štaflů v Karlových Varech. Na 151 vozů taxislužby jich je 29. „Takže já si zaplatím 3 650 korun za něco, o čem ani nemám jistotu, že to budu moci využít,“ doplnil v narážce na prakticky neustále obsazená místa pro vozy taxislužby.

V tomto ohledu je ovšem magistrát podle primátora Petra Kulhánka vůči taxikářům vstřícný. „Pokud někdo přijde s nápadem, kde by se dala vyhrazená místa rozšířit, a toto řešení by nebylo v rozporu s požadavky policie, nebráníme se zvyšování počtu míst,“ řekl Kulhánek. „Na posledním jednání se nám podařilo prosadit jediné místo,“ řekl k tomu Hameta.

Maximální stáří vozidla bude dvanáct let

Šéfové dvou karlovarských společností doporučují radním, aby se vrátili ke koncepci regulace maximální ceny jízdného. „Je sice hezké, že budou mít všichni na zadních dveřích vyvěšený ceník včetně sazby za nástup, ale napsat se dá cokoliv,“ posteskl si František Hameta. „Městu chybí bič na nepoctivé taxikáře,“ dodal.

„Přistoupili jsme na dialog taxikářů,“ tvrdil po skončení jednání primátor Karlových Varů. „Výsledkem je rozumný kompromis,“ prohlásil. S taxikáři se ovšem na tomto tvrzení neshodne.

Ale úplně poraženi taxikáři z jednání neodešli. Dílčím úspěchem bylo mírné navýšení maximálního stáří vozů, které v Karlových Varech zajišťují přepravu zákazníků. Podle nové dohody by tak v lázeňském městě zákazníci neměli nasednout do auta, které je starší než 12 let.

„Město chtělo osm, my patnáct. V tomto ohledu je dvanáct let skutečně rozumným kompromisem,“ komentoval dohodu o maximálním stáří vozidel Martin Jícha. „Ze 151 vozů registrovaných v Karlových Varech jich 60 osmiletou podmínku magistrátu nesplňuje,“ vysvětlil Hameta možný důvod tohoto kompromisu.

Nová podoba dohody mezi městem a provozovateli taxislužby začne v Karlových Varech platit od 1. ledna příštího roku. Ti, kteří se jí budou chtít řídit, tak mají dost času, aby se připravili. A podle Františka Hamety bude takových většina.

„Jsou taxikáři, kteří nejezdí pod žádným dispečinkem, nemají tedy zákazníky na telefon a jsou závislí na těch, které naberou na štaflech. Pro takové je zaplacení poplatku životní nutností. A když jsem výsledky jednání konzultoval s dalšími kolegy, vyznělo to tak, že jsou s tím smíření,“ dodal majitel společnosti Centrum taxi.