Díky zařazení dostavby silnice R6 do programového prohlášení vlády roste naděje, že se na klíčové spojnici s metropolí bude dál a rychleji pracovat.

Díky zařazení dostavby silnice R6 do programového prohlášení vlády roste naděje, že se na klíčové spojnici s metropolí bude dál a rychleji pracovat. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Naděje na rychlejší spojení s Prahou žije. Vláda s dostavbou R6 počítá

  • 85
Je to černé na bílém. Dostavba rychlostní silnice R6 Karlovy Vary - Praha se dostala mezi dopravní priority do programového prohlášení nové vlády. R6 je tedy součástí "jízdního řádu", jehož by se kabinet Bohuslava Sobotky měl držet.

Nikdy v minulosti české vlády rychlostní silnici R6 do svého programového prohlášení jako slib nezahrnuly. Až teď - hlavně díky snaze vedení kraje a zdejších poslanců.

Roste tak naděje, že se na klíčové spojnici s metropolí bude dál a rychleji pracovat. A že na ni stát a Evropská unie dají peníze. Závisí na tom rozvoj kraje a příchod investorů, kteří mohou vytvořit nová pracovní místa.

Zbývající úseky R6

celkem 82 km

  • Bošov - Lubenec (staví se)
  • Nové Strašecí - Řevničov (plánované zahájení 2016)
  • obchvat Řevničova (plánované zahájení 2016)
  • obchvat Lubence (plánované zahájení 2017)
  • obchvat Hořesedel
  • obchvat Hořoviček
  • Petrohrad - Lubenec
  • přeložka Krupá
  • Karlovy Vary - Bošov (hranice kraje)

"Děkuji za to celé koalici a všem poslancům, kteří se o to napříč Sněmovnou a napříč kraji zasloužili," řekl hejtman Josef Novotný (ČSSD). Nyní se staví pouze jeden z dvanácti zbývajících úseků: Bošov - Lubenec na hranici Karlovarského a Ústeckého kraje.

Problém je v tom, že i když vláda považuje R6 za svou prioritu, příprava staveb nejde tak rychle.

"Největší tlak musíme vyvíjet v dalších úsecích na dokončení projektové dokumentace a na výkup pozemků. Mám signály, že by se mohlo pokračovat obchvatem Lubence, pokud vše se půjde dobře," zmínil Novotný šanci na rozpohybování pomalého postupu.

Příští týden zve na schůzku nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Karlových Varech Lukáše Hnízdila. On a jeho lidé za dostavbu celé R6 zodpovídají. Podle plánu by se až v roce 2016 měly dostat na řadu úseky Nové Strašecí - Řevničov a obchvat Řevničova. O rok později pak obchvat Lubence.

"Teoreticky bychom mohli lubenecký obchvat zahájit také už v roce 2016. Zatím ale ještě nemáme stavební povolení ani zadávací dokumentaci, zhotovitelé nejsou vybraní," vysvětlil důvod prodlevy Lukáš Hnízdil. Výkup pozemků podle něho běží podle plánu, peníze silničáři mají.

Silnice bude celá ve čtyřpruhu

Loni ŘSD zpracovalo pro R6 technicko-ekonomickou studii. Ta potvrdila, že stavba se ekonomicky vyplatí a je tedy možné ji financovat z evropského operačního programu doprava.

V listopadu komise ministerstva dopravy ukončila spekulace o různých úsporných variantách a odsouhlasila, že silnice se dostaví celá ve čtyřpruhu.

Starosta Lubence Bohumil Peterka slýchá sliby o obchvatu obce už desítky let. Zařazení silnice mezi závazky vlády Bohuslava Sobotky ho ale potěšilo. "Aspoň nějaký úspěch. Existuje šance, že na R6 se bude pokračovat díky evropským dotacím."

Peterka ví v obci o dvou problematických pozemcích, s jejichž majiteli se ŘSD zatím nedohodlo na odkoupení. Kvůli cenovým požadavkům. A bez dohody či vyvlastnění nevydá stavební úřad povolení.

Starostové měst a obcí ležících na trase v minulých dnech sepsali a podepsali společný dopis prezidentovi Miloši Zemanovi, aby dostavbu R6 podpořil.