Takzvaná vlakotramvaj (též žel-tram, v angličtině tram-train) může jezdit i po

Takzvaná vlakotramvaj (též žel-tram, v angličtině tram-train) může jezdit i po železničních kolejích. Na snímku souprava podniku Karlsruher Verkehrsverbund na mostě přes Rýn u města Wörth. | foto: KVV

Vlakotramvaj v Karlových Varech není žádné sci-fi, věří tamní politici

  • 10
Městská hromadná doprava v Karlových Varech možná v dohledné budoucnosti posílí o hybrid mezi vlakem a tramvají. Dopravce by mohl pro další spoje využít stávající železniční tratě, které protínají město.

O vlakotramvajích, zajištujících městskou hromadou dopravu na kolejích, se v Karlových Varech mluví s železnou pravidelnosti dlouhá léta.

Naposledy minulý týden na magistrátu v souvislosti s čerpáním evropských dotací pro plánovací období na léta 2014 až 2020. Předtím to bylo před pěti lety, když se v krajském městě otvírala KV Arena.

Padaly návrhy, že by návštěvníci mohli jezdit na kulturní a sportovní akce vlakotramvajemi po kolejích, které vedou jen několik desítek metrů od arény. Zastávka v její blízkosti byla už před 1. světovou válkou, kdy sem vlaky přivážely lázeňské hosty na dostihové závodiště.

Nastoupit na vlakotramvaj a vystoupit na železniční zastávce v karlovarské čtvrti Doubí by se zamlouvalo mluvčímu magistrátu Janu Kopálovi.

"Mám zubního lékaře ve čtvrti Doubí. Když mne objednal na půl jedenáctou, tak jsem zjistil, že z městského centra v Moskevské ulici můžu jet autobusem a pak v čekárně 25 minut čekat, než přijdu na řadu. Anebo pojedu vlakem, seběhnu z nádraží o tři ulice níže a jsem u zubaře načas. Udělal jsem to druhé," řekl Jan Kopál.

Připomněl úvahy, že by se mohlo jezdit z dolního nádraží právě do Doubí, anebo do Dvorů. Další variantou by byla linka, která by nabrala pasažéry z Bohatic a zavezla je přes novou zastávku na Čerťák a pak dál na horní nádraží.

Přes Karlovy Vary vedou tři železniční trati. Regionální do Mariánských Lázní a také Potůčků. Páteřní trať spojuje krajské město s Chebem a Prahou. Využít tak jde například zastávku ve Staré Roli, Dvorech. Další by mohly vzniknout.

Město si musí vlakotramvaje objednat

Pokud by z evropských fondů přišly peníze na rozvoj městské hromadné dopravy, dají se použít k přizpůsobení tratě a vybudování dalších zastávek.

Regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová podotýká, že pokud by město chtělo vlakotramvaje používat, tak by si je muselo objednat. "Teprve pak se dá mluvit o tom, že by České dráhy eventuálně uvažovaly o nákupu souprav. Všechno je vize, více se k tomu nedá říci."

Náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil nevidí v integrovaném dopravním systému žádné sci-fi. Využití vlakotramvají přirovnává k helikoptéře, o které kdysi psal Jules Verne. A spisovatelova fantazie je nyní skutečností.

"Karlovarský kraj vždy chtěl v územním plánu zachovat takzvanou tuhnickou spojku, která propojuje Dvory s dolním nádražím. Z něj pak trať na Mariánské Lázně. Tento okruh má logiku, aby po něm v budoucnu jezdila tramvaj na železničním podvozku. Není to ale smysluplné teď. Pro Karlovy Vary je mnohem důležitější dobudovat na dolním nádraží dopravní terminál. Tomu by se Vary měly věnovat intenzivně, protože mají za ostatními kraji zpoždění," sdělil náměstek.